Saturday, May 24, 2008

Akhirnya....

Akhirnya, hari yg ditunggu-tunggu oleh semua yg berada di sekolah dan pelajar ipg di seluruh negara tiba jua... Hahaha... aku yg budak tua ni pn mcm nk terlompat-lompat gumbira juga bila hari Khamis (22 Mei '08) menjelmakan diri... bagai terngiang-ngiang kalimah "yahoo... aku cuti... ye ye... " gumbira sakan la!!

Padahal aku ni blh dikatakan kelik umah tiap2 minggu, tapi tetap terlebih gumbira jg bila dpt cuti 3 minggu beb... lebih seminggu drpd budak2 sekolah!! Hahaha... ape aku nak buat cuti ni ye....

Pertama-tamanye, aku nk rest dulu dlm 2,3 hari (gaya budak pemalas ni...), sebabnye... ada sbb woo..., sbbnye hampir seminggu aku x tdo..., asgnment nk kena antar hr Khamis sblm cuti tu ada la dlm 4 buah!! Memang kalo korang tgk bilik aku kt sane memang teruk giler... lebih drpd tongkang pecah!! X sempat plak aku nk snap gambo, kalo x bulih aku papar kt sini... hhuhuhu...Tapi yg aku mcm x percaya sikit, bila mase aku terkocoh-kocoh pepagi hantar asgnment aku kat pkk aku... tup2... tgh hr tu aku tgk ramai lg yg duk menyiapkn asgnment masing2... Jd rupe2 nye aku ni antara org pertama yg anta keje tu... huhuhu... cipta sejarah la kiranye aku ni... bangga la skit!!! hihihi... Ye la biasanya, aku ni la org yg plg lambat anta asgment ni... kekadang tu siap kk aku dtg tanye, "mane asgnment?" aku ni... Kiranye berbaloila aku x cukup tdo sminggu tu... Alhamdulillah la aku sdkt puas hati la ngan hasil kerja ku kali ni, berbanding kerja2 sblm ni...

Lagi satu, hari Rabu lepas memang aku rase penat sepenatnye... ye la dh la aku sibuk duk wak asgnment, ptg Rabu tu plak aku ada lawan bola keranjang!! Kul 5 ptg aku turun, sampai je kt court basket ball rest dlm 5 minit, terus jurulatih kami suruh bersedia utk perlawanan... sehinggakn kami terlupa nk buat warming up sblm main... akibatnye bangun pg esk tu, abis badan2 aku sakit2..., sampai kt kelas, tgk bebudak yg main smalam semuanye berjalan pelik2 je... rupanye mengalami sakit yg same... huhuhu... dahla kumpln aku dpt no 3... tp best ape main, memang ptg tu aku main

sungguh2 la... members aku kate aku ngan sorang budak agak lincah berlari... hihihi... almaklum dh tua2 gni, segan plak nk lari kuat2... nampaknye joging yg aku dan kawan aku buat tiap2 ptg tu menjadi jg la... kalo x aku mungkn rase lg penat... ni tak laju je aku hungga tangkap bola... rasa mcm Rukawa Kaide dlm citer Jepun "Slam Dunk" plak!! hehehe...

Hari Khamis mlm tu aku sampai kt umah, terus aku pengsan kt atas katil!! letih wei... yg aku sedar kul 6.30 pg Jumaat plak, bangun solat Subuh, tu pn sambil pening2lalat je... lps je solat tu terus aku pengsan lagi skali kt atas katilku... sedar2 mak aku kejut aku bangun sarapan ngan mandi... tu pn mak aku citer aku sempat mengigau tanye pasal latihan bola ni... huhuhu... plak tu bangun kul 11 pagi tu.. teruk sungguh!! Tp memang hr tu aku penat sungguh2...

Tapi yg syok lagi... aku xyah susah-susah nak kelik smula ke umah sewaku itu... almaklum cuti... hhihihi... memang bahagia sungguh!!

Dalam bahagia2 pn... mu kena ingat piz, assignment tambahan dh bertimbun tu..., kena wak lesson plan utk math la, wak buku log badan uniform la... kena siapkan projek siap pokok la... lps tu bukak cuti ni kena g camping utk badan uniform la.. lg kena g prgrm Bina Insan Guru kt Tasik Kenyir nun..., rehat 2hr, kena g praktikum 3 bln... huhuhu....

Tu pasal cuti 3 minggu ni aku nk berhuya-huya kt umah aku ni... lps ni xsempat dh... lg la skang ni musim buah... buah salak pn dh masak, lebat plak tu..., buah pauh memang duk kait sokmo, wak ccolek!! Rugi sape x kelik... kroni ambo hok kelik hr ni, sorang dr grik, 2org dr kl, lg sorang kt bangi tu mungkin lusa kut... yg jauh nun di kudat nun... duk bercuti sane la gamoknye....

Dlm suasana hepi ni, tetiba Toksu (tok sedara @ tok tiri) aku yg sorang ni je yg ada... jatuh plak kt bilik air umah makcik aku... lps tu kena serang strok plak... aku sempat la tgk keadaan toksu mase kena serang strok tu... kesian yg amat... lpstu ambulan dtg ambik bw g hospital Mache ni.. dlm kul 11mlm lps tu, ambulan bw plak toksu ke hospital KB... Kesian toksu... seme cucu2 nye dh balik seme, cuma anak dia yg kt Brunei tu blm sampai lg... Harap2 Toksu sembuh dan dirahmati Allah selalu... Buat keluarga makcik aku, saba byk2 ye...

piz: hidup ini kadang2 gembira... kadang2 plak bersedih... kadang2 ape yg kite nk dpt... kadang2 x dpt... kdg2 sebaliknye plak... entahla... ibarat roda; kadang kt atas... kadang kt bawah... gtula manusia...kan piz!!

2 comments:

pirah lah said...

waaaa demo suruh ko budok2 tu menerap suko sake tu piz?>>>>>>yb

piz said...

bdk2 ni xpayoh suruh yb... kalo nk bergambar gok mcm2 pose bdk2 ni buat, spiderman superman pn ada!! hehehe...