Thursday, April 30, 2009

Setahun Berlalu...


Pagi ni kalau ikut kalendar masihi, dah cukup setahun la blog "Murabbikah Aku...?" ni... Sekejap je masa berlalu, aku mula menjadi seorang "blogger" main-main ni bermula pada 30 April 2008 (Rabu). Blog ni aku bina untuk mencoretkan, menceritakan kehidupan aku sebagai bakal guru pada masa itu. Bermula dengan kehidupan pengajian ku di maktab perguruan dan juga liku-liku hidup aku selama setahun aku menjadi guru pelatih. Dan seterusnya aku meneruskan lagi mencoretkan kehidupanku, pengalaman aku, kisah suka duka aku selepas aku tamat latihan perguruan dan kini betul-betul menjadi seorang cikgu (konon la...). Aku juga amat berharap akan terus dapat memahami apakah yang dimaksudkan dengan seorang Murabbi itu... Setakat hari ini aku masih kelam, masih kabur, masih amat jauh lagi untuk menghampiri maksud seorang Murabbi itu...


Ini adalah entri aku yang pertama aku sebagai seorang "blogger"... Masa ni aku pakai hentam je ape aku nak tulis, sekarang pun sama juga. Ada entri yang ok ada entri yang hampeh. Aku ingat entri berkenaan bicara buku, sudah agak lama rasanya aku tidak berbicara mengenai buku ni. Entah la, semenjak aku di"posting"kan ke sini, menyebabkan hobi membaca aku agak berkurangan. Aku rasa sepanjang empat bulan aku di sini, sebiji buku ilmiah pun aku tak habis baca lagi. Ada satu buku yang aku sempat beli kat sini dalam tiga bulan lepas, buku baru karangan penulis buku "La Tahzan" Dr. Aidh Abdullah Al-Qarni ni, masih belum aku habis baca sehingga ke hari ni. Tunggulah, dalam tahun ni juga la aku cuba baca buku ni sampai habis, lagi pun bukan tebal sangat pun, cuma aku ni malas je, tapi kalau novel tu boleh pulak habis tu pun agak lambat tak mcam masa aku duk kat Mache (nak juga sebut mache aku ni!)...

Sebenarnya, ni bukan blog pertama aku. Masa aku belajar dulu, aku dah pernah mempunyai satu blog, bravejournal.com... tapi bila aku dah tertinggal sekejap jadi malas pula aku nak sambung, dan sekarang pula blogspot.com lebih mesra pengguna dan ramai pulak yang menggunakannya, jadi aku pun mengambil keputusan membina blog baru nih. Kebetulan pula masa tu, ramai pulak kawan-kawan alam maya membina blog masing-masing. Akhirnya wujudlah blog ni sampai ke hari ini... dah setahun rupanya blog hampeh aku nih. Apa pun aku tetap la nak ucapkan banyak-banyak terima kasih kepada semua kawan-kawan alam maya ni yang membantu dan juga berkunjung ke blog hampeh nih, tengok hitstat pungunjung tu ramai juga... mungkin kroni-kroni aku la tu.

Dulu sebelum muncul web, blog-blog nih, aku lebih suka menggunakan buku dan diari untuk mencatatkan cerita ceriti aku nih. Memang semenjak sekolah lagi aku dah mula belajar mencoret-coret kat buku ala-ala diari la tu. Lagi pun mi abah aku selalu memberi nasihat supaya sentiasa mencatitkan apa yang berlaku seharian, sekeliling kita di dalam buku catitan. Lepastu aku tengok abah aku, kakak aku yang sulong tu mempunyai buku catitan dan diari masing-masing. Selalu la aku mencuri baca diari dorang ni, memang lawak dan best la baca diari orang nih. Jadi ini antara sebab menjadikan aku pun terikut-ikut sekali mencatat kisah aku kat buku catatan. Kalau aku baca balik buku catatan aku tu, haha memang aku tergolek sensorang la, kekadang lawak dan kekadang ada yang memalukan... hahaha!!! Dah lama aku tak mengulang baca buku catatan zaman jepun aku nih, entah wujud lagi ke tak, sayang betul kalau buku-buku tu hilang. Dan satu lagi dah jadi tabiat aku kalau pergi mana-mana je wajib ada sebatang pen dan sekurang-kurangnya kertas kat tangan aku nih. Kalau aku berjalan melenggang kosong je, rasa macam pelik je. Sampaikan anak-anak murid aku ni pernah tegur aku, kenapa aku ni suka sangat bawa pen ke mana-mana... adoi la, pelik sangat ke, benda ni penting la bagi aku nih.

Blog ni pun bila aku tukar template baru ni, sampai ke hari ni tak siap-siap lagi aku kemas blog aku nih, banyak benda aku tak letak, biasa a aku yang malas sokmo nih. Nanti la kalau mari mood rajin aku tu aku cuba la tambah-tambah semula apa yang patut. Teringat lagu tema blog aku yang guna template lama tu... lupa pula aku tajuk dia tapi lagu tu dinyanyikan oleh kumpulan adikku sayang ke?, nanti la aku cari balik, aku suka dengar lagu tu, menusuk kalbu sungguh!


Apa pun, ni kek maya kat atas ni kita pakat tiup beramai-ramai la ye, tiup sendiri-sendiri la (woi tak baik a tiup api lilin wei, sape ajar nih!!)... kalau nak rasa kek sedap sikit pergi ke sini, secret recipe tu... Tapi kalau korang tengok api lilin tu ada maksudnya... ye la konon cikgu kan, nak le menjadi sebatang lilin nih, nak menerangi orang lain la... entah le, mampu ke tak, aku tak pasti la. Ni pun baru je empat bulan aku jadi cikgu nih, banyak lagi cabaran yang mendatang yang aku tak pasti aku gagah ke tidak untuk menerobos dan menembusi liku-liku dan cabaran ini... Harapnya, kehidupan aku di Tegelam ni menjadi titik pertama aku dan dapat mendidik aku menjadi seorang guru, pendidik, pengajar, dan seterusnya menghampiri kepada seorang murabbi ini... Mungkin nampak macam eksen, tapi nama pun harapan... kena la berusaha... InsyaAllah...

"Sesungguhnya perjalanan menujunya amat jauh...

Bukan sedikit ranjau yang perlu ditempuh...

Bukan murah mahar yang perlu dibayar...

Itulah liku yang perlu dilalui oleh seorang yang bergelar Sang Murabbi...



post signature Sempena ulang tahun pertama blog "Murabbikah Aku...", kalau ada komen, nasihat, kata-kata semangat dan sebagainya dari pembaca semua, saya amat alu-alukannya. Boleh juga diemailkan kepada saya di pizmache@yahoo.com . Terima kasih buat semua kerana sudi singgah ke blog ini...

3 comments:

maymot said...

ok dah blog piz ni..

template pun seswai ngan jiwa piz yg suka budak2...hehe

walaupun hakikatnya da besar panjang kena kawen dah neh...haha

Tahniah atas ulangtahun pertama blog.. ;)

piz said...

ai kak memot nih, saloh pehe nih... diulang semula, ambo bukan suka kat budak2 le, ambo suko main2 ngan budak2, lain tu kak wei!

samo2 la kak, lph ni kito smbut besday kak ng blog ambo ni skali la deh! ;)

Evelyn said...

salam piz.. tahniah ulang tawon blog yg pertama.. den tompang baca yo piz.. ^_-