Thursday, April 23, 2009

Seminggu ini

Alhamdulillah... syukur ku panjatkan ke hadrat Mu Ilahi kerana mengurniakan kembali kepada ku kesihatan dan kekuatan kepada diri ku ini... Namun ku tetap berterimakasih padaMu kerana memberikan kepadaku ujian ini, memberikan kesedaran kepadaku mengenai lima perkara yang selalu terngiang-ngiang kepadaku, salah satu daripadanya ialah "sihat sebelum sakit..."


Setelah hampir seminggu aku dirundum sedikit demam, sakit kepala dan nikmat selera makan ku berkurangan sehingga berat badan ku turun lagi... Lantas hari ini aku membuat keputusan untuk berpuasa sahaja, memandangkan selera makan aku langsung tak ada. Sarapan pagi pun hanya meminum seteguk air sahaja, manakala makan tengah hari langsung aku tidak jamah, aku hanya makan nasi selepas asar sahaja, kadang-kadang selepas isyak baru aku menjamah nasi ni. Pulang sahaja dari sekolah, pukul 1 tengah hari, aku terus merebahkan diri ke tilam dan terus terlelap sehingga ke petang. Sepanjang hari, aku hanya meminum air kosong dan air glukos sahaja, untuk memberi sedikit tenaga kepada ku. Entahla kenapa situasi yang jarang-jarang berlaku ni terjadi kepadaku. Walhal aku ni kalau makan, memang kegemaran aku la. Biasa pagi sarapan, pukul 10 makan, balik sekolah makan, petang makan dan malam pun aku makan lagi.

Hari ni waktu berbuka tadi pun aku hanya mampu membuat sedikit bubur nasi untuk mengalas perut ku ini, kan kalau tak makan kan menzalimi diri aku pulak. Lepas tu Puteri yang baru pulang dari Kuhing sempat memberikan aku air tebu dan burger, boleh la membuka sedikit selera ku ni, walaupun macam rasa terpaksa... Harap-harap selepas ni selera makan aku akan kembali seperti biasa.

Selain cuaca kat Tegelam ni pada waktu tengah hari sedikit panas, manakala pada waktu petang hujan lebat bersama ribut petir mungkin antara punca ketidaksihatan aku ni. Mungkin juga aku ni agak susah nak mendapat demam ke selsema ke sakit ke juga antara sebab aku mendapat demam ni. Yang aku ingat kali terakhir aku demam ni semasa minggu pertama aku sampai ke Tegelam ni, terus aku mendapat demam terkejut. Jadi mungkin juga keadaan emosi aku kurang stabil menjadi punca ini... Emmm bila aku fikir-fikirkan, betul juga, sebab dalam seminggu ni banyak juga aku duk berfikir... antara yang menyebabkan aku teramatla sakit kepala ni bila aku fikirkan mengenai kerenah kawan-kawan aku kat Tegelam ni... Entahla, bermacam-macam feel dorang ni menyebabkan aku sentiasa bersoal jawab ngan diri aku nih... Apa pun, aku hanya mampu berserah padaNya, moga-moga Allah swt mengampunkan dosa kita semua dan memberi kesedaran kepada sahabat-sahabat ku ini... "Ya Allah ya tuhanku bukakanlah hati hamba-hambaMu ini untuk melihat sinar kebenaran yang sedikit terlindung ini..."


Semalam, aku rasa dah lama aku tak buka email pizmache@yahoo.com ni... banyak juga email yang belum aku baca. Tapi yang agak menarik perhatian aku ni email dari seorang kawan, aku buka je tengok ada gambar budu! Waaa besnye aku tengok gambar budu cap ketereh ni yang telah dipeketkan dalam plastik yang agak menarik. Aku tengok je gambar budu ni, terus je aku rasa mendapat satu aura sihat... tetiba je aku rasa macam sedikit sihat. Rupa-rupanya, senang je aku nak cepat sihat, dahle aku ni memang tak gemar makan ubat... dengan tengok gambar budu ni je aku dah rasa sihat. Lain kali aku nak print nak tampal kat bilik aku ni, tak pun aku nak buat wallpaper kat laptop aku nih, ok juga... Terimakasih la bagi gambar budu nih, lain kali bagi budu terus la, lagi la cepat sihat!!


Tengah-tengah duk rasa kurang sihat nih, kalau aku masuk je kelas ok plak. Bila duk tengok budak-budak ni bermain, berbual ngan budak ni, takde la rasa serabut sangat, siap boleh buat lawak lagi. Tapi budak-budak ni perasan juga keadaan aku ni. Prihatin juga budak-budak ni. Jadi minggu ni dorang ni kurang buat hal ngan aku, banyak menurut kata je. Bagusla, kalau tak, tak pasal-pasal kena ngan aku. Tapi hari ni aku mengajar budak-budak ni sampai tak terkeluar suara aku ni. Geram juga aku kat budak darjah 4 nih, aku duk ulang-ulang benda yang sama, bila buat latihan boleh pulak salah. Pastu si Allison budak darjah 5 ni siap cakap kat aku, yang aku ni pilih kasih. Amboi budak ni, sebabnya aku bagi sedikit perhatian kat Joranica ni yang memang mempunyai masalah dalam pelajaran. Emmm, nampaknya lepas ni aku kena adil dan saksama la.

Sambil-sambil duk mengajar bila ada masa free je, aku ngan nisa mesti bawa botol cat ngan berus cat ni duk sambung buat mural yang tak siap-siap lagi. Buat benda-benda gini dapat melapangkan fikiran dan menggembirakan hati aku ni. Yela, dengan keadaan aku yang kurang sihat, lagi duk sentiasa ingat kat rumah aku nun... baik aku duk menyibukkan diri aku ni dengan buat benda-benda ni, ada juga faedahnya. Kat dinding sekolah nih, aku pakai hentam je nak buat apa. Aku tampal je kartun-kartun ni kat dinding, biar jadi sekolah pra ke nurseri ke pasti ke ape ke, aku tak kisah la. Lagi pun budak-budak ni takde nak tegur-tegur apa yang kami buat ni, lagi dorang seronok ada la.

Banyak lagi kami kena siapkan mural ni. Yela, tempoh akhir kena siapkan mural ni hari Isnin nih. Takpe, minggu ni aku tak keluar, jadi aku nak habiskan masa aku ni dengan buat benda-benda ni la. Soalan ujian ngan periksa pertengahan tahun pun aku tak siap lagi ni. Emmm ok la tu, boleh la aku buat benda-benda ni. Lagi pun aku dah sihat dah ni.


post signature Ini la cerita aku seminggu ni... Macam-macam mu piz, dugaan, ujian sikit pun dah tak tahan... Orang lain nun lagi la susah la, seksa lagi, mu ni sikit je ni... Tengok bee, limbang nun, dorang ok je dah bertahun-tahun duk sini, xde la geger macam mu ni, baru 4 bulan dah nak balik... ape a... Ye la, aku cuba bertahan la nih, tengok la, online tukar pun aku tak isi tau tak! (padahal gb aku tak bagi isi lagi... huhuhu)

0 comments: