Monday, April 27, 2009

Cerita Bola


Guano blog ni cerite pasal bola plok nih!! Haha... ho la, baru lepas geger pasal bola Piala FA tu, klate jogho lawan nga Selangor agah tu... kwang.. kwang... kwang...

Aku ni kalau ikut aku yang sebenar mana la minat bola sepak nih, takde dalam memori aku pun kisah bola sepak nih. Kalau bola keranjang ke, bola baling ke, bola tampar ke, badminton ke hoki ke... ha yang ni memang ada dalam simpanan aku. Hatta dalam computer
games pun aku memang tak suka dan tak pernah main bola sepak ni. Bukan sebab ape, memang dari aku kecik lagi aku tak minat.

Walau seganas-ganas aku nih, bola sepak memang aku kurang minat, tak sesuai dengan jiwa gedebe aku nih. Kebiasaannya, kalau ape-ape sukan yang abang-abang ngan adik-adik aku ni suka, aku mesti suka dan ikut dorang ni main sekali. Tak kira la main ape pun, termasuk panjat memanjat pokok, aku pun terer la. Tapi bila masuk bab bola sepak je, memang aku tak join dorang. Yang aku ingat, aku dapat amaran dari mi aku kalau aku ikut abang-abang aku ni main, samada aku ni nak makan rotan ke nak makan nasi? Hohoho, takkan aku nk pilih makan rotan kut!!! Aku ni kalau mi aku dah bagi amaran gitu, terpaksa la aku ikut, walhal dalam hati ni nak je ikut dorang ni main. Begitu juga kalau ada perlawanan bola sepak kat tv, aku singgah sekejap je nak tengok, mesti dorang ni jeling-jeling, tukar siaran ke, ni tak nak bagi aku tengok bola le, huhu, susah juga...

Tapi kalau sukan lain boleh le plak, nasib le bola sepak nih. Bila dah jadi kebiasaan gitu, memang aku tak pernah sepak bola dan tak tengok bola, walaupun begitu, disebabkan aku ni ganas dan memang minat dengan sukan ni, aku selalu juga la ikuti perkembangan sukan termasukla bola sepak ni melalui surat khabar ngan berita-berita kat tv. Kalau dulu, masa aku sekolah, abah aku selalu beli dan langgan surat khabar ni sebab abah aku peminat setia ruangan teka silang kata tu... jadi bila dapat kat aku, yang wajib aku baca dulu bahagian belakang, bahagian sukan la. Lepas habis tu baru aku baca berita lain. Kalau berita artis tu, awal-awal lagi kalau bukan abah aku, abang aku dah sorokkan, sebab takde faedahnya baca benda gitu tu.


Jadinya, aku nak cerita yang aku memang dari dulu hingga hari ni memang tak minat bola sepak. Masa aku belajar dulu pun, kawan-kawan aku punya semangat bola ni, siap pakai jersey bola lagi gi tengok tv kat bilik tv di kolej, bersorak-sorak ramai-ramai. Aku ni dengar macam tu je, takde perasaan nak join pun. Tapi kalau badminton ke selain bola sepak la, semangat pulak aku tengok. Yang aku takleh lupa bila aku tengok perlawanan akhir badminton Piala Thomas tahun 1990 ke, yang geng-geng Rasyid Sidek menang tu, masa tu aku darjah enam kut. Semangat gile aku tengok. Tapi semalam tu aku tengok bola ni sebab ada pasukan dari negeri aku yang bertanding, akhir pulak tu, negeri mana lagi kalau bukan negeri Kelantan ku ini..., kalau takde pasukan negeri aku ni bertanding, takdenye aku suka-suka nak tengok, baik aku main games lain kat laptop aku ni lagi best dari tengok orang sepak bola tu... hehehe.


Sebab tu semalam, bila kak memot sms aku, tanya kenapa aku takde kat sini masa perlawanan dah mula, sebab masa tu aku baru duk masak nasi tu, baru nak makan, tak sedia nak tengok bola pun lagi... kalau tengok awal-awal pun bukan best pun, duk main sepak-sepak macam tu juga, takde bezanya. Tapi sebab dah bagitau kat semua aku nak join tengok bola ni, siap ajak kak memot, wak j ngan mokteh tengok, man pun dah ready ngan live dari tv1 tu, aku pun tengok la, seronok juga tengok beramai-ramai gitu, tetiba je mari semangat "gomo kelate gomo" tu! hahaha. Lepas ni, kalau takde pasukan Kelantan ni masuk akhir mana-mana kejohanan, takdenye aku nak tengok!


post signatureTerima kasih le buat man, kak memot, wakj (set-set penyokong klate jogho!) nyle, tetamu, ut, mus, jeng3x, limbang (geng-geng penyokong selangor agah!) dan lain-lain tu... sama-sama memeriahkan karpetkuning kita tu... lepas tengok bola tu, selera make nasik aku mari semetar, sebab gere ko selangor kalu!!! Hahaha... Gapo-gapo pun klate jogho meme jogho sokmo...

0 comments: