Monday, May 4, 2009

Macam-macam

Sempena cuti 1 Mei pada hari Jumaat lepas, aku yang duduk kat pedalaman hulu sungai Simunjan ni pun turut keluar mencari suasana baru setelah sebulan aku tak keluar dari Tegelam ni. Ni pun sebab aku ada temujanji dan beberapa hal penting yang perlu diuruskan dengan segera kat bandaraya Kuching tu, kalau tak memang aku malas nak keluar, penat la. Aku juga turut memaksa adik aku yang berada kat Betong, Sarawak ni supaya keluar ke Kuching juga, sebab aku banyak rancangan yang perlu dilaksanakan dengan bantuan adik aku ni. Tetapi, bermula dari tengah hari Khamis tu, bermacam-macam peristiwa dan cabaran yang berlaku sepanjang perjalanan dan selama aku duk melepak kat Kuching tu...

Kereta "lap"

Selepas naik perahu lebih kurang 6 minit, dengan cuaca yang panas dan tetiba hujan kemudian kembali panas, kami keluar dari Tegelam ni. Sampai ke seberang sungai, aku menumpang kereta kakak bersama-sama Uya, Puteri dan Shirley untuk terus keluar ke Kuching. Manakala, Nisa seorang diri memecut laju ke Serian, Josh pulak menaiki motorsikal terus ke Simunjan melalui jalan darat. Sampai kat tengah jalan, tetiba kami terbau macam benda terbakar, takkan main mercun plak, ape a. Tidak lama selepas itu, tetiba kereta "lap" (lekat) ke dalam tanah yang lembut tu, dan langsung tak bpleh bergerak... Manakala bau terbakar pula semakin kuat dan kelihatan asap-asap putih berkepul-kepul keluar dari enjin di bahagian depan!! Alamak, takkan kereta nak meletup kut... Selepas tu kakak matikan enjin dan membiarkan kereta sehingga enjin sejuk. Bila kami cuba tolak kereta ni, langsung tak bergerak la pulak! Ye la, sebab aku belum makan nasi la, kalau tak memang senang je nak tolak... Tengah kami duk menunggu, melihat keadaan kereta tu, tetiba lalu sebuah anak lori, dengan muatan beberapa orang lelaki, mungkin Indon. Kami ingat mamat indon ni nak le membantu kami ni, tetapi rupanya, hanya melihat dan terus berlalu begitu sahaja... hampes tul! Tak sampai beberapa minit dorang bergerak, tetiba kami tengok lori mamat indon tu pun turut "lap" juga la... Kawan-kawan aku ni semua cakap padam muka, tak mahu tolong kami langsung... balasan... dalam hati aku, lantak dorang le, malas aku nak komen, baik aku diam je, sebab kereta kami pun turut terlekat sama juga ni.


Jalan bertanah, berpasir dan berdebu ni disebabkan hujan yang sudah lama tidak membasahi tanah... ini akan mengakibatkan tanah ni menjadi lembut dan kalau tak kena cara, memang akan menyebabkan tayar kenderaan tenggelam di dalam tanah tersebut. Selepas 10 minit enjin kereta dimatikan, cubaan pertama kakak, gagal untuk menghidupkan enjin kereta... namun usaha tangga kejayaan, akhirnya kakak berjaya juga menghidupkan semula enjin kereta tersebut dan berjaya bergerak melepasi kawasan tanah lembut ini... Alhamdulillah, syukur... Tapi kami semua terpaksa berjalan kaki di atas tanah lembut ini untuk mengurangkan beban kereta tersebut. Manakala lori kecil mamat Indon tersebut terpaksa ditarik oleh lori yang membawa anak-anak batu... Tak disangka juga rupanya motor Josh juga mengalami masalah, apabila bocor di tengah jalan... namun, Josh tetap memaksa motornya bergerak sehingga menemui sebuah kedai runcit kecil milik orang Iban, dan meminta pertolongan di sana... Akhirnya semuanya selamat keluar dari kawasan bertanah lembut ini...

Sampai ke Kuching pula, sekali lagi cabaran yang terpaksa kami lalui, apabila air banjir melimpah ke atas jalan raya, jadi kami terpaksa merempuh air banjir tersebut dan sekali lagi kami berjaya melaluinya. Sampai ke bandaraya Kuching sudah melewati jam 4 petang, kebiasaanya kami akan sampai pada jam 2.30 petang, namun disebabkan pelbagai cabaran di hadapan, menyebabkan kami terlewat daripada biasa. Aku pulak tergopah-gapah untuk pergi memenuhi temujanji aku dan juga menguruskan urusan aku sebelum waktu pejabat tamat. Beberapa kali telefon aku kedengaran, disebabkan masa temujanji aku telah bertangguh beberapa kali daripada pukul 2, 3, dan akhir sekali pukul 4.15, tu pun aku masih terlewat sehingga hampir pukul 5 petang, mujurlah pegawai tersebut memahami keadaan aku yang keluar dari pedalaman ni... Syukur, semua urusan aku selesai lewat jam 6 petang.


Jalan-jalan


Hampir jam 9 malam adik aku, adik ipar ngan kawan aku Ha, selamat sampai... dorang terus mengambil aku dan kami terus pergi menjamu selera, setelah hampir seharian aku tidak sempat menjamah sebutir nasi pun... nak juga aku tunggu adik aku ni sampai... Malang lagi nasib aku, apabila kawan aku Kak Ida yang biasa aku lepak kat rumahnya jika aku keluar ke Kuching pulak keluar ke Tebedu... jadi malam tu terpaksa la aku melepak kat hotel, nasib baik ada lagi bilik kosong sebab biasa kalau cuti macam ni memang semua hotel penuh, kalau tak kena melepak kat masjid la aku ni...


Keesokannya, hari Jumaat, kami jalan-jalan di sekitar bandaraya Kuching, biasanya tempat yang kami tuju ialah kedai-kedai berhampiran "water front" yang menjual pelbagai jenis barangan hasil kraftangan orang Sarawak... macam bakul, tikar, rantai kunci, baju, pelbagai jenis serbuk lada hitam, kek lapis dan sebagainya... kalau nak tau lebih lagi, mai sini la... Lepas tu pergi jalan-jalan kat pasar Satok, saja tengok gelagat orang kat situ... Kemudian jalan-jalan cari makan tu benda wajib la...

Hari Sabtu pulak, aku ajak adik aku pergi jalan-jalan ke Serikin, beli barang-barang sedikit, mi aku pun ada kirim telekung solat, kat sini dekat dengan sempadan Indonesia, jadi barang-barang kat sini dari Indonesia la, murah dan cantik pulak tu. Kalau kat Kelantan tu ala-ala Rantau Panjang ngan Pangkalan Kubur la... Ramai sangat orang hari ni, cuti memang biasa macam ni. Dalam ramai-ramai ni sempat pulak aku jumpa ngan kawan-kawan aku. Miji ngan geng dia dari pedalaman 2 Sri Aman pun ada juga. Memang ramai geng-geng pedalaman ni keluar rupanya, kat Kuching pun jumpa ramai juga. Lawak betul la geng Miji nih, sempat lagi kenakan aku. Banyak kali aku jumpa Miji nih, kat airport pun jumpa, kat sini pun jumpa, tapi tak best la dorang ni, tak nak join konvo hujung bulan ni nanti, sempena cuti sekolah pulak tu, tapi cuti ambik, hampeh je. Takpe ramai lagi dah confirm nak gi, kali ni aku memang nak join konvo nih, sebab konvo kali ni kat negeri kelahiran aku sendiri, senang aku nak suruh satu bas pergi sambut konvo aku nanti kat Kubang Kerian. Kalau dulu, tiga konvo aku sebelum ni, mi ngan abah aku pastu ngan sorang dua adik aku je datang meraikan hari gumbira sebagai seorang yang tamat belajar ni, kali ni semua kena pergi... waa tak sabar pulak rasanya...


Sakit kepala

Pulang ke tempat penginapan dah pukul 2 petang, rancangan kami petang ni nak pergi ke Santubong sekejap, ronda-ronda kat sana pulak. Tapi sampai je kat hotel, adik aku ni dah meraung-raung sakit kepala... sebab tadi kat Serikin, panas sangat, pastu adik aku ni memang tak boleh kena panas yang melampau, mesti sakit kepala, sama la peel dia ngan kembar dia yang duk kat Perak tu. Adusla, kesian pulak aku tengok adik aku ni, ye la, dah lama aku tak tengok dia merintih sakit kepala ni... Mujurla adik ipar aku ada, dia la yang tolong picit kepala adik aku nih. Tapi adik aku ni hampes, nak juga suruh aku nih, ape a, bini ada nak juga menyusahkan aku. Tapi bila aku fikir, kesian juga kat adik aku nih, yela, aku aku telah terbuli adik aku nih lelebih pulak, pergi situ sini, dia ikut je..., ye la, kalau dengan kawan-kawan aku segan sikit, ni dah adik aku, aku suruh je, sib baik adik aku ikut... tu pun aku juga yang kena buli, sebab syarat dia aku kena tanggung segala perbelanjaan sepanjang dia duk kat Kuching ni, hampes tul la budak ni... Tapi aku pelik juga, biasa dia membebel juga kat aku, tapi kali ni dia ikut je... le rupa-rupanya, mi aku cakap dia dah bagi nasihat kat adik aku tu, suh dia layan, ikut je apa permintaan aku ni, sebab kan aku lebih tua dari dia, pastu duk sensorang kat pedalaman, jarang-jarang keluar, jadi mi aku suh adik aku buat baik-baik la ngan aku ni... hehehe. Jadi segala rancangan kami petang ngan malam tu terbatal... sebab sakit kepala adik aku ni tak tahan lagi... lepas makan panadol, letak emmeltz yoko yoko tu baru la tahan sakit kepala tu... macam-macam.


Kembara ke Tegelam


Jam 5.30 pagi hari Ahad, aku terbangun, bila aku dengar bunyi handset aku, laaa rupanya adik aku gerak suh bangun solat subuh, pastu bersiap sebab pagi tu dia terus nak pulang ke Betong. Hampes budak ni, kalau duk sibuk kacau orang nih, maksudnya dia dah sehat la tu, kepala tak sakit la tu... kacau betul la budak nih. Aku tengok Ha pun macam penat lagi, takpela, kan kalau tak ikut, dia tinggalkan aku pulak. Lepas beres semua, kami pergi sarapan pagi, lepastu adik aku kata dia, adik ipar ngan Ha nak balik terus ke Betong. Tapi aku pulak macam mana nak balik ke Tegelam nih? Aku ingat macam biasa nak tumpang kakak, tapi rupa-rupanya kakak nak balik malam nanti... adusla, malasnya aku nak tunggu malam. Bincang punya bincang, adik aku kata senang-senang dia hantar aku ke Tegelam, habis cerita! Waaa aku ape lagi, memang seronok sangat la kalau adik aku ni nak tolong hantar aku ni, tak payah la aku tunggu sampai malam baru nak balik.

Gembira aku... tapi ... aku pulak yang hampes bila telah tersesat jalan, hampir sejam... tu la, biasa aku naik kereta kakak ke nisa ke mesti aku tertidur, jadi aku tak cam sangat la jalan nak menuju ke Tegelam nih... sampai tersesat masuk ke kampung Melayu, sampai ke hujung Asajaya nun, sepatutnya bila dah melepasi UiTM Samarahan tu aku terus belok kanan sedikit, jumpa jalan berpasir ngan sawit, tu baru jalan betul... tapi aku ni suh adik aku pergi jalan kiri la, kanan la... sehingga sampai ke pangkalan feri nun... dasat tul aku ni. Terpaksa tanya kawan-kawan aku, tanya orang kat tepi jalan, baru la jumpa... Pastu, ha di sinila bermula cabaran kembara ke Tegelam nih. Habis le kereta baru adik aku nih, terpaksa berjalan atas jalan berpasir dan bertanah, macam naik kuda rasanya...

Membebel je adik aku ni, sebab dia ingat dekat je, rupa-rupanya makan masa sejam lebih juga la melalui jalan berpasir nih... haha rasakan apa yang aku duk rasa selama ni, mana aci aku sorang je rasa teruk macam ni, nak juga adik aku ni rasa keseronokan aku duk pedalaman nih. Tapi syukurlah, sebab semalam kat sini hujan, jadi tanah yang lembut tu dah jadi sedikit mampat dan tidak berdebu. Jadi kereta adik aku ni selamat dari "lap" macam kereta kakak hari tu. Kira bertuah la adik aku hari ni, lori-lori pun tak ada hari ni, semua cuti barangkali.


Selepas sejam lebih berlalu... akhirnya kami sampai juga ke tebing sungai ni... untuk pergi ke Tegelam nun, aku kena menaik perahu, baru la sampai. Sampai je kat situ, aku terus menelefon Bos (dreba perahu) untuk datang mengambil aku kat seberang nih, nasib baik Bos ada, kalau tak kena tunggu lama pulak kat situ, takpun aku berenang je ke seberang nun... hahaha... Dan syukur juga, masa aku sampai tu, air tengah pasang besar, jadi tak perlulah aku ber"burimak" (meraung lumpur tebal)... Bila Bos sampai, aku ajak adik aku, adik ipar ngan Ha join aku naik perahu ke Tegelam tu, tapi adik aku kata dia tak larat dah, dah mula sakit kepala, nak berehat sekejap. Sebab lepas ni, dia kena keluar menggunakan jalan yang sama selama sejam lebih juga, lepas tu ke Serian, Sri Aman dan barulah sampai ke Betong, tu pun kena naik feri pulak. Emm takpelah, kesian juga aku tengok adik aku tu... Ape pun adik aku kata dia tak sangka rupanya tempat aku sebegitu rupa, sebelum ni dia ingat tak la seteruk macam nih, kira adik aku kata aku ni memang ganah lah! hahaha...

Adik aku sampai ke Betong dengan selamat hampir jam 8 malam... sempat adik aku cakap melalui telefon, dia kata, itu adalah kali terakhir dia nak hantar aku ke Tegelam tu, lepas ni dia tak nak dah, serik dah rasanya! Hampes betul!! Haaa baru tau cerita aku selama ni memang benar bukan tipu... ore royak toksir ccayo!!


post signatureItu la dia cerita-ceriti aku selama tiga hari aku bercuti... emmm macam-macam cerita berlaku kat aku ni ye... ye la, takkan nak cerita yang gumbira sokmo, mesti la ada cerita yang mencabar sikit, barula ganah!




2 comments:

maymot said...

Kak nak komen beberapa bende....;)


1)-->>Ye la, sebab aku belum makan nasi la, kalau tak memang senang je nak tolak...

hek eleh piz...kunun!!...hi3


2)Alhmdllh..setel gaks urusan utama piz ke kucing tu... :)
ishhh..jeles nih...huhu


3)haha...pembuli kena buli..jd, buli lah anda seblom anda dibulikan....kuang3


4) cam bes pekan serikin tu....beto ko murah telekong kat sana piz?
Nak ode rrr 2,3 helai...hehe


5) nak tanyo ni piz..

sapo mek hak paka tudung puteh tu..comey aa...kot2 disman berkenan...muahaha

-->>mau kena cantas pale kak di buek bini disman...huhu

piz said...

panje lebar la plok kak memot punye komen... adusla...

jwpn:
1) hehehe... beto la kak, ambo try tolok doh keto tu...ho doh nk wak guano, pehe2 sdiri la kak wei ;)

2) syukur la kak, ambo ni hungga situ hungga sini, ho la, 2 3 tmpt keno g tu gak, mujurla, bereh blako...

xpo jeles gni, kito pakat doa la, bia pakat sampai seru untk sampai ke sana...

3) tu pasal kak, tu la, niat nk membuli, kito plok keno buli... huhu...

4) Serikin tu unik dia buka hari sbt sehari suntuk, pastu hr ahd separuh hr je. Emm bes la jg kalo sapo minat bersoping gak kak, byk la bare2 tu... telekong tu muroh la come plok tu dr hok kito nih... blh nk ode, tp harga naik 4x ganda la... hahaha...

5) tu kroni la tu kak wei...
disman tu dh ado anok kembar dh tu kak... try a tanyo dio tu, bini disman muslimat pas, jd xdok cantas mencantas ni kak wei :D