Saturday, May 16, 2009

Hari Ini Hari Guru



Bangun pagi-pagi hari ni, pelik pulak aku tengok roomate aku, lis duk bersiap... oo rupenya nak keluar ke Sungai Apin, kat Simunjan nun, nak join bagi sokongan kat team bola tegelam rupanya... takpe la, sila-sila, aku lebih suka melepak kat bilik aku kat tegelam nih daripada mengikut dorang ni pergi sana... Aku ingat nak sambung tidur semula, sebab semalam, aku tak pasti aku lena pukul berapa, sampaikan laptop aku pagi tadi baru aku tutup. Ooo baru aku ingat, semalam aku duk fikir, duk cari idea nak dimasukkan dalam entri aku pasal hari guru nih, tapi memang semalam aku tak dapat langsung idea, jadi aku duk merempit je la ...


Haha... ye betul... hari ini Hari Guru rupanya... ye, buat kali pertamanya, aku menyambut hari guru secara rasmi sebagai seorang guru... Jika sebelum ni aku menyambut hari guru sebagai seorang murid, seorang pelajar, seorang anak guru, seorang guru ganti, seorang guru pelatih... jadi hari ini secara rasminya aku menyambut hari guru yang pertama ini sebagai seorang yang betul-betul guru di sebuah rumah guru jauh nun di pedalaman Simunjan, Sarawak...

Dengan semangat hari guru nih, jam 7 pagi, aku terus bangun, mengemas bilik ngan rumah aku lebih kurang, lepas tu membasuh baju yang menimbun... lepastu baru aku menjamah sarapan pagi dengan segelas air milo dan biskut kering, cukupla. Nampaknya takde masakan special ke sempena hari guru nih? Haha... udang ada, telor ada, ikan bilis ada dan sardin pun ada... apa aku nak masak untuk tengah hari ni ye... aaaa aku bantai je la masak ape, asal kenyang dah le. Kalau duk kat luar nun boleh le aku ajak kawan-kawan aku meraikan hari ini kat mana-mana... Aaaah no hal la, aku sambut kat Tegelam ni pun ok ape...

Selesai aku bersarapan, baru aku teringat telefon aku yang entah duduk kat mana tak tau. Pagi tadi aku duk berkemas, lupa pulak aku letak kat mana... Cari punya cari, rupanya duk bawah bantal aku nih, hampes, duk diam je handset nih, bukan nak menyahut, hampeh! Wow, penuh dengan mesej-mesej ngan miscal le... sape plak reramai nih... pelik nih... Bila aku tengok... huhu sedih rasanya, rupa-rupanya inbox aku dipenuhi dengan ucapan selamat hari guru... sob...sob... semua ucapan tu daripada adik beradik aku ngan kawan-kawan aku, dan anak-anak murid aku kat gua musang nun... ingat dorang kat aku yang duk kat hulu sungai ni ye...

Ni antara sms Hari Guru yang aku dapat...

"Dulu DIA pegang rotan, kau kata DIA garang... Bila DIA lambat masuk kelas, kau kata DIA malas... Bila DIA marah-marah, kau kata DIA melampau... KINI... KAU adalah DIA! SELAMAT HARI GURU CIKGU!!!"
~ Miji ipkb~

"Ingatkan campak, rupanya jerawat batu. Ngajar bagai nak rak, bebudak buat tak tahu. Rasa macam nak sepak, takut kena serbu. Mai sini nak habaq, "SELAMAT HARI GURU!"
~Asrul uum~

"Banyak dapat BUNGA? *Tanda tugas guru mengharumkan dunia. Dapat PEN? *Tanda guru bijak melakar kata. Dapat PEMADAM? *Tanda guru sentiasa membetulkan yang dusta. Dapat SMS? *Tanda guru sentiasa di ingatan! *SELAMAT HARI GURU*
~Teacher Soba, Tangkak~

"Please. Allow me to park in your INBOX today. I just wanna greet you HAPPY TEARCHERS DAY 2009! All the best!"
~Miss Nisa, tegelam~

"Sama-sama kita usaha ceria dan gemilangkan dunia pendidikan. Rindu tapi tak dapat bertemu, InsyaAllah rahmat, kasih sayang dan keredhaan ILLAHI milik kita. Bahagia sokmo. Wassalam..."
~kak pah, ipkb~

"GURU... Dalam ajarnya ada harapan, dalam tegurnya ada doa, dalam marahnya ada sayang, dalam tawa ada mesranya, dalam diam ada bijaksana, dalam tangannya kita terbina... Berbahagialah menjadi GURU... Selamat Hari Guru Semoga sukses dan dilindungi Allah SWT"
~helmi, hana ipkb~

"No greeting card to send... No sweets to give... No cute graphics to forward... Just A LOVING HEART saying "HAPPY TEACHER'S DAY 2009"'
~kak ida, kuching~

"Guru...
Moga Amal membentuk kesabaranmu, Moga Iman perisai kemuliaanmu, Moga Taqwa menjadi benteng peribadimu, Semoga syahid menjadi milikmu... Selamat Hari Guru..."
~Ina & milin, semarang~

"Guru ibarat matahari yang terus memancarkan sinarnya, tanpa jemu dan bimbang. Berbahagialah guru yang ikhlas berbakti mengharap redha Ilahi... SELAMAT HARI GURU!"
~kak ayu, ipkb~

"Mak cakap CIKGU macam MEGI, makanan rutin time susah...
Ayah cakap CIKGU macam D'SEEKERS, menakutkan... Atuk cakap CIKGU macam ASTRO, macam-macam ada... Tapi Saya cakap CIKGU macam L'OREAL, kerana dirimu begitu berharga! SELAMAT HARI GURU!"
~ha, semarang~

"Adakala dicaci, adakala kita dimusuhi, adakala kita dimarahi,
adakala kita tidak dihargai...
Tapi kita tetap tersenyum pilu, kita tetap mara melangkah,
kita tetap sabar dan tekun, kita tetap jitu dan ikhlas...
SELAMAT HARI GURU!"
~ilya, ipkb~

"Bad TEACHER complains, Good TEACHER explains, Better TEACHER demonstrates, Best TEACHER motivates, Great TEACHER inspires...
HAPPY TEACHER'S DAY..."
~yan, ipkb~

"Jadilah GURU yang hadirnya dinanti dan perginya dirindui kerana mencari GURU yang sentiasa jujur ibarat mencari sebutir permata di sebalik timbunan kaca...
SELAMAT HARI GURU..."
~zura, ipkb~

"Kalau nak kaya jangan jadi GURU. Kalau nak glamour jangan jadi GURU.
kalau nak banyak kerja jadilah GURU. Kalau nak kena marah dengan mak bapak budak, jadilah GURU! SELAMAT HARI GURU walaupun tak berapa selamat jadi guru... hehehe..."
~kak wa, kb~

"A teacher is an artist who paints not on canvas but on children's souls giving the them a colourful and wonderful world. May Allah bless you.
Happy Teacher's Day!"
~zu, kuching~

"Eidul muallimah mubarak 'alaik... kullua'aam wa anti bikhoir..."
~lini, smess~

Huhu... terharu pulak aku membacanya... ini adalah sebahagian kata-kata dari sms sahabat-sahabatku dari seluruh Malaysia nih... Terima kasih kerana masih mengingati cikgu piz di pedalaman hulu sungai nih... kata-kata dan ucapan kalian memberi semangat kepadaku untuk terus menabur bakti di samping anak-anak kecil di Tegelam ini... InsyaAllah...

Ape pun,aku nak ucap TAHNIAH kepada semua guru... besar tanggungjawab anda itu wahai guru, bukan sekadar guru, malah lebih dari tu... jadi ikhlaskan lah dirimu untuk menjadi guru yang sebetul-betul guru...

Buat semua guru di Malaysia... buat abahku cikgu Wea, kakakku ustazah syifah, abang iparku ustaz yoman, abangku ustaz hafiz, kakak iparku ustazah wawa, adikku cikgu milin, adik iparku ustazah ina, adik-adikku cikgu kimin, teacher soba, ustaz munsif dan ustaz syihan... Selamat Hari Guru... teruskan mendidik anak bangsa menjadi seorang anak, murid, pelajar, pekerja, rakyat dan yang utama menjadi seorang hamba yang tidak lupa asal usul dan tugas sebagai seorang insan jua seorang khalifah di muka bumi ini...

post signatureTerima kasih buat semua yang menitip ucapan selamat hari guru buatku... terima kasih sahabat-sahabat ipkb, sintok, pd dan smess dan tak lupa juga sahabat-sahabat blogger kak lb, kak memot, nyle, bee, ut, limbang, man, atok kc, nur raudhah, berg, cgpj, hansz, nur, eriyza, mus, ajoi, anast dan lain-lain terima kasih... Terima kasih guru-guruku...

7 comments:

Evelyn said...

aiseh piz.. kalu ekau kek kk piz, kompom den ajak ekau blanje den makan.. hihihi..

piz, ekau penah rotan budak tak? mesti penah cubit kan kan kan...

X_X

piz said...

hampes, ambo plok keno belanjo, tp no hal... aku cg baik! hahaha

kalau kena rotan biasa dh, kalo merotan tu stakat ni belum lagi...
loni ambo pulas tinga, cubit, denda berdiri, berdiri ats kerusi, berdiri atas meja, pastu berdiri bwh meja! hahaha...

Cahaya~ said...

selamat hari cekgu piz
hihi

tergolak nur baca sms yang pertama tu
haha,,

Dulu DIA pegang rotan, kau kata DIA garang... Bila DIA lambat masuk kelas, kau kata DIA malas... Bila DIA marah-marah, kau kata DIA melampau... KINI... KAU adalah DIA! SELAMAT HARI GURU CIKGU!!!"
~ Miji ipkb~

Mohar Yahya said...

makacih piz...ada jugak untuk aku tu....ma kachih bebanyak...selamat juga untuk cgpiz...

piz said...

timoksh nur :)

ambo suko hok ni :D

"Kalau nak kaya jangan jadi GURU. Kalau nak glamour jangan jadi GURU.
kalau nak banyak kerja jadilah GURU. Kalau nak kena marah dengan mak bapak budak, jadilah GURU! SELAMAT HARI GURU walaupun tak berapa selamat jadi guru... hehehe..."
~kak wa, kb~

piz said...

samo2 la kito cg pj...
demo lg la, lamo dh jd cg dok?ambo br2 nk blaja jh :)

marilah kito berusoho mendidik anok bangsa dgn sebetulnyo... bia seksok, kalu jd pemimpin keluargo ko msyrkt ko negaro ko, bia jd beto2 pemimpin, x kiro agamo, bangso mano pon!

ko guano cg? :D

nadiir said...

salam..
tahniah kpd awak n warga pendidik yg baru je posting kt sk tegelam dimane u all tlh buat tranformasi yg drastik ke ats sk tegelam.i m proud of u.honestly kite cakap, wujud blog 'murabbikah aku ni' sedikit sbanyk terlepaslah rindu kite pd sk tegelam..kite kan sntiasa baca blog ni n nak tgok pekembangan semasa sk tegelam.

nadiir