Friday, May 8, 2009

Pagi Jumaat

Hari Jumaat merupakan penghulu kepada hari-hari yang lain, ini menurut kalendar Islam la, kalo nak ikut yang masihi tu memang tak la... Jadi kita sebagai mukmin, sebagai orang Islam ni digalakkan melakukan amal kebaikan sepanjang masa terutamanya di hari Jumaat ni... (rindunya hari jumaat ku di klate...)...

Awal pagi tadi, kebiasaan pukul 7.10 pagi aku ke sekolah, buat apa yang patut, lepas tu kalau takde kelas, aku balik sekejap untuk mengambil sarapan pagi sambil membaca berita-berita terbaru kat internet ni... Dalam duk ralit membaca cerita pasal politik Perak nih, aku masuk la blog Cina Islam ni, duk asyik baca cerita ngan tengok gambar-gambar pasal perak ni, tetiba aku terbaca email ni kat blog ni:

08 Mei 2009

Di Celah-Celah Kesibukan Kilang: Demi Anak (Warga kilang)

Adam Yew
(Email diterbit tanpa edit)

Sekarang jam 10:50 mlm 30 April 2009. Tadi, lebih kurang jam 8:30 mlm selepas berkumpul lepas maghrib di Masjid Seb Jaya, P Pinang; bersama-sama dengan 3 orang sahabat dari NGO Wargakilang.com kami bertolak ke rumah Flat PPR Bagan Ajam, Butterworth.

Saya tak berapa tau sangat kisah keluarga yang kami nak ziarah ini, tapi 3 org rakan saya ini memang beria-ria sangat mengajak saya ke sana. Dalam perjalanan, saya tanya sahabat saya sdra Shukri (kilang Seagate) apa cerita keluarga ini? mcm mana boleh tau kisah depa ni?

Shukri habag, baru-baru ni dia tengah rush nak masuk bank, Maybank kat Seb Jaya nak masuk duit jual keta; waktu dia tengah dok kelam kabut tu, tiba-tiba ada sorang hamba Allah mai bagi salam kat dia, minta tolong.


Shukri tanya nak minta tolong apa?

Hamba Allah tu kata:

"Saya bukan nak minta duit bang, cuma....(dlm nada tersekat-sekat)..cuma...kalau boleh nak minta Abang tolong beli SUSU kat anak saya ini!!" (sambil dok tunjuk kat anak dia - pompuan 2 tahun setengah yg dia tengah dok dukung itu).

Baca seterusnya di sini...

(Lagi kisah WargaKilang)

Huhuhu, sedih tak terkata aku membaca kisah-kisah begini... di dalam suasana pemerintahan kerajaan Malaysia nih, yang dah merdeka selama 52 tahun ni, masih ada lagi individu, keluarga dan masyarakat yang hidup sedemikian... sungguh kecewa dan rasa sedih yang amat melihat kesusahan dan kesulitan keluarga Roshidi ni... Hanya kerana susu untuk anak yang tidak mampu dibelinya, maka seorang bapa sanggup meroboh perasaan malu, segan dan sebagainya untuk memohon ihsan daripada orang lain... Allahuakbar...

Melihat dan menghayati kisah saudara Rosyidi ini teringat pula kisah zaman aku belajar di sebuah kolej di pd hampir 10 tahun yang lalu, kisah seorang ibu yang tidak mampu untuk membelikan susu yang sihat untuk anaknya... Kisahnya begini...



Abang Mi merupakan seorang anak lelaki sulong yang mempunyai tubuh badan yang agak kecil dan rendah... mempunyai seorang ibu, nenek dan beberapa orang adik. Abang Mi bekerja sebagai "office boy", manakala ibu dan neneknya bekerja sebagai pekerja am rendah di kolej aku ni. Ke tiga-tiga mereka ini amat ramah dan disenangi oleh semua pelajar dan staf kolej ni... Kami selalu bercerita, berkongsi makan, minum dan sebagainya, dan menganggap mereka bertiga sebagai abang, ibu dan nenek kami. Jadi selalu la abang Mi bercerita kepada kami yang keluarganya agak miskin, manakala semenjak kecil dia tak pernah minum susu yang berkhasiat dan sesuai untuk bayi, sebaliknya ibunya hanya mampu memberikan susu pekat manis di dalam tin tu. Dari abang Mi kecil, memang hanya susu pekat manis itu la yang dibancuh oleh ibu abang Mi untuk diberi minum kepadanya... disebabkan abang Mi tidak mendapat susu dan makanan yang berkhasiat mungkin menyebabkan tumbesaran badannya tidak sesihat orang lain yang normal... Walaupun hidup di dalam keadaan kemiskinan, kekurangan... abang Mi dan keluarganya tidak pernah menyalahkan takdir, sebaliknya mereka tetap berusaha untuk merubah kehidupan mereka sedaya yang mampu... Dan selepas hampir 10 tahun kami tidak bersua, aku mendengar khabar dari kawan aku, menyatakan kehidupan abang Mi sekeluarga sekarang ini amat bahagia sekali... Walau pun abang Mi hanya bekerja sebagai seorang "office boy" tetapi jodoh, pertemuan, ajal, maut semuanya telah tercatat di luh mahfuz... bila mana abang Mi ditakdirkan bertemu jodoh dengan bekas pensyarah aku yang juga mengajar di sana, dan kini telah dikurniakan cahaya mata yang comel...

TAHNIAH buat abang mi dan miss nani, semoga sentiasa dirahmati dan kekal hingga akhirnya...
Waaa rindu sungguh dengan kawan-kawan, makcik, pakcik dan guru-guru kami di sana...

Ape pun... kita kena ingat:

"Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu kecuali mereka sendiri berusaha untuk mengubahnya..."

post signatureBegitulah kisah suka duka di dalam kita menjadi seorang kembara di bumi Allah ini... Ingat, dunia ini hanya sementara sahaja... akhirat jua yang kekal abadi... Jadi janganlah kita lokek untuk sama-sama membantu insan lain yang lebih memerlukan, mungkin hari ini kita senang... esok lusa... tiada siapa yang tahu... Wallahua'lam...

0 comments: