Sunday, August 2, 2009

Jom Buat Origami...

Quote:
"piz, ajar kak wat musang kertas tu..tapi yg mana satu musang??

tak nmpk cam musang pun...haha"
~Kak Memot~


Atas permintaan Kak Memot, aku cuba la tunjuk cara-cara membuat Musang (?) dan Katak ni.

Aku ni memang berminatla buat benda main-main gini ni. Aku ingat masa aku kat taski dulu kut aku belajar buat origami ni, suka pulak lipat-lipat kertas nih. Kebiasaan semua budak-budak berminat dengan origami ni. Kalau kat sekolah, budak-budak memang seronokla kalau aku ajar buat benda-benda gini, aku pun lagi seronok. Aku ada la juga koleksi buku-buku origami ni, tapi kat Mache la, anak-anak sedara aku pun lagi pandai dari aku nih, sebab dorang ni dari baby lagi umi ngan baba dorang ni duk ajar benda-benda gini.

Ok, jom kita buat musang ngan katak ni, yang ni paling senang sangat, main lipat-lipat je.


---> Untuk melihat paparan yang lebih jelas sila klik pada gambar-gambar di bawah!

Musang



  1. Peralatan seperti kertas, pisau, gunting, marker pen dan lain-lain yang dirasa perlu.
  2. Lipat kertas menjadi bentuk segitiga tu, ala macam buat perahu la untuk mendapatkan garisan.
  3. Lipat kertas yang di bahagian bawah ke atas.
  4. Kemudian kertas yang dilipat di bahagian bawah tu dipotong lurus, mengikut garisan.
  5. Kertas yang berbentuk segitiga dan segiempat tepat yang dipotong tadi.
  6. Kertas berbentuk segitiga tu dibuka dan buat lipatan ke atas mengikut takat garisan.

7. Lipat kertas tersebut menjadi empat lipatan.
8. Kemudian, terbalikkan kertas yang dah siap dilipat, dan lipat lagi sekali.
9. Lipat kertas kepada empat lipatan.
10. Kemudian terbalikkan lagi sekali dan lipat lagi.
11. Lipat kepada tiga lipatan sahaja.
12. Kemudian terbalikkan lagi.
13. Buka dua lipatan kertas sahaja untuk dijadikan telinga.
14. Terbalikkan lagi sekali, rupa musang semakin kelihatan.



15. Buka lipatan kertas yang di bahagian bawah tadi, dan akan kelihatan badan musang yang memanjang.
16. Ambil kertas yang berbentuk segitiga tepat yang dipotong tadi.
17. Lipat kepada beberapa lipatan, menjadi bentuk tali leher.
18. Kemudian lukis mata, lidah dan baju musang mengikut citarasa anda. Tali leher itu pada bahagian hujung atas dilipat sedikit untuk diletakkan di bawah dagu musang nanti.
19. Jeng... jeng... jeng si musang dah siap! Encem sungguh... haha. Tali leher tu nanti diletakkan di bawah dagu si musang tu. Bertujuan untuk ditarik-tarik, nanti nampak macam musang tu bercakap-cakap gitu. Sesuai untuk kanak-kanak sahaja!!


Katak



  1. Asas origami, lipat kertas membentuk segitiga.
  2. Kertas tersebut dilipat kepada dua-dua belah, untuk menampakkan garisan apabila dibuka.
  3. Lipat kertas mengikut garisan seperti ini.
  4. Lipat kertas le bahagian atas.
  5. Lipat ke dua-dua belah.
  6. Lipat lagi sekali kertas sebegini.


7. Lipat kedua-dua belah. Siap bahagian kaki depan.
8. Terbalikkan kertas tadi.
9. Lipatkan kertas tersebut dari kanan ke kiri.
10. Buka kembali kertas yang dilipat tadi, dan akan membentuk satu garisan di tengah.
11. Lipat kertas dari bahagian kanan dahulu ke garisan tadi.
12. Lipat kertas dari bahagian kiri pula ke garisan yang sama, menjadi begini.



13. Terbalikkan lagi sekali ketas tersebut.
14. Lipatkan kertas dari bawah ke atas.
15. Lipat lagi kertas tersebut dari atas ke bawah pula menjadi begini.
16. Lagi sekali terbalikkan kertas tersebut.
17. Haaa, ape lagi lukis le ape-ape yang patut kat badan katak tu... Ha kalau nak main lompat-lompat katak pun boleh juga, tekan bahagian hujung tu, nanti akan toing-toing, macam spring gitu...



post signatureDah siap kedua-dua origami ni, si musang dan si katak lompat. Sapa-sapa yang rasa nak mencuba jangan malu jangan segan, kami tak nampaknye, main je... sebaiknya, ajak budak-budak sekali, dorang lagi cepat faham... hehe... Lain kali cikgu piz ajar buat origami lain la pulak. NI antara origami yang paling mudah ni. Nak lagi cepat pandai, pergi cari buku kat kedai tak pun blaja ngan pakcik gugel tu, banyak kat situ... Ape pun, selamat mencuba... gagal sekali tak bermakna gagal sokmo! Haha...

8 comments:

maymot said...

Bereh piz...
akan akak n de gang terai wat encik musang ngan cik katak lompat neh...

Siap nanti kak wat entri spesel,k..he3

ijad said...

kreatif tu...

piz said...

bereh kak memot!
try buat sampai bejaya!
x leh wat tanyo ammar tu, konpem blh wat slalu ;)

piz said...

slm ijad...
lamo dh x nmpk, ambo pon lamo gok x g mlawat masjid demo tu...

buat bendo main2 gni gak blh la ijad, kalu hok serius skit gak, x reti a :D

ForevaEiylaDaDiva said...

wrda dh ajk adek .
die happy gyle smpai mnunjuk kt ibu yg dye pndai wat katak .

maria said...

ore tetap xreti wat origami nie...ko anok pun pandai wat perahu jah.....

piz said...

wardah...

ibu wardah mst pandai jg dok, suko adik ye...kt sksw dulu cg x sempat ajar bdk2 bsr, cg ajar bdk2 kecik jah. adik wardah yg baby tu brapo bln doh? ibu sehat dok? kim slm ke ibu deh... xtau bilo la cg nk g sksw tu...

ingt wardah... upsr lg 31h lg... ready mmolek deh ;)

piz said...

maria...

uk ah che' gak eh, panda wak perahu tu kiro wak origami doh la tu, asas wak perahu tu blh wak mace2 oigami lain lagi...

kw pernoh ajar doh dok maso duk pd mulo dok... haaa che' ni gak eh, x ingt sokmo nih, jari tgn tu srupo tue dio dh pnje molek, mst la mudoh panda lipat melipat nih, ko lipat kain pon malas lagi che'... hahaha...

nnti suh syafiq la wak origami ni, mst panda slalu, waaa syafiq dh 2thn dh dih, hepi besday la ke syafiq tu, kwani x pernah lg jupo nga syafiq tu... kelik p.mas tu acu roger2 kw gak, blh kito jjupo mano2, make2 bihun sup bes jg che' dok ;)