Thursday, July 30, 2009

Cerita Minggu Ni...

Banyak cerita betul la minggu nih. Tapi aku cerita sikit-sikit jelah. Ni aku sebut perkataan "Minggu" pun budak-budak ni gelak sokmo kat aku nih. Ape pelik sangat ke? Dorang nih siap mengikut bunyi sebutan "Minggu" aku ni macam bunyi "Menggu"... aku rasa taklah salah sangat, memang aku dah biasa sebut gitu, ape a budak-budak nih.


Keputusan Peperiksaan Percubaan UPSR 2009



Alhamdulillah, keenam-enam murid-murid aku ni berjaya lulus dalam subjek Matematik. Seorang A, Tiga orang dapat B dan dua orang dapat C. Aku mengambil masa lebih kurang sepuluh minit je untuk menanda jawapan budak - budak ni, ye la murid enam orang je sekejap je la. Kalau sekolah aku sebelum ni, ada dekat seminggu juga baru siap menanda jawapan, sebab ramai. Jadi, kat sini cepat je aku tanda dan terus boleh bincang jawapan dengan budak-budak nih. Tengokla tu, Cantona pelajar harapan untuk mendapat 5A UPSR tahun ni. Setakat ni Cantona ni dah berjaya mendapat 4A, dan rakan-rakannya yang lain pun menunjukkan prestasi yang baik dan memberansangkan.


"Matong"


"Matong" ni berlaku apabila air surut, sampaikan air sungai ni menjadi kering. Biasa berlaku dalam bulan Julai dan bulan Ogos ni bolehla kita melihat kejadian "Matong" nih. Biasanya ia berlaku dalan pukul enam petang, kemudiannya dalam pukul 8.30 hingga 9 malam, air sungai ni akan pasang kembali. Kalau dah surut, sungai ini akan menjadi kosong dan kering. Pada masa nilah, budak-budak, orang kampung ngan cikgu-cikgu kat sini keluar beramai-ramai untuk bermain-main kat dalam sungai yang dah jadi "Matong" ni, macam pantai pulak. Ye la siap boleh bermain bola sepak, bola tampar, berlari-lari dari hujung sini ke hujung sana. Seronok tengok dorang ni main. Aku?? Haha... aku setakat menjadi penonton je la, ye la aku kan eksen sikit, ganah pulok tu, manala berminat nak main-main lumpur nih. Ye ke?



Budak-budak ni boleh dikatakan hari-hari duk ajak aku main kat "Matong" nih, siap datang ketuk pintu rumah aku. Aku malas le nak bermain-main ngan lumpur nih, kalau betul-betul kering takpela. Nanti membazir pulak air hujan yang aku tadah tu. nak membersihkan lumpur nih. Aku tengok kawan-kawan aku yang pergi main, ha sampai ke kepala macam dah mandi lumpur dah, dah tak nampak muka dah sebab budak ni main "pacak-pacak" lumpur tu. Pastu, aku takut tetiba duk ralit main tu "benak" (tsunami kecik atau ombak besar) pulak datang, tak pasal-pasal kene berenang dalam sungai tu bersama ngan "croc" tu... Haha, banyak pulak alasan aku.


Kumbang


Grrrrr!!! Geram betul aku ngan kumbang sekor nih, tak padan ngan kecik, habis rosak tudung aku tu. Tu le satu-satunye tudung hijau yang aku ada, yang lain warna putih ngan krim je, tudung aku biasa warna ni je la, senang boleh pakai semua. Memang dengki ngan aku betul le kumbang nih. Aku rasa dia terperangkap dalam tudung yang aku sangkut kat dinding tu, lepas tu nak cari jalan keluar, abis dirobek-robeknye tudung aku tu. Hampes le.


"Baby" baru


Akhirnya mek Kasih nih beranak juga pagi tadi dalam pukul 1 pagi. Patutle dari petang tadi aku tengok Kasih ni macam tak senang duduk je, buat bising, pergi situ sini, tak boleh duk diam... rupa-rupanya dia nak beranak. Aku ni mana la nak faham bahasa kucing ni, dah aku tengok si kasih ni duk bising-bising, duk mengiaw tak berenti, aku bagi je la dia makanan, ingatkan dia lapar ke ape. Pastu senyap sekejap, bila dah tengah malam tu dia mula bising balik, rupa-rupannya dia duk berusaha nak mengeluarkan baby dia tu. Ni pengalaman pertama kasih melahirkan anak, tu dia nampak macam tak tau sangat. Kasih selamat bersalin betul-betul depan pintu rumah aku, jiran aku sebelah yang bagitau aku pagi tadi. Dialah yang jadi bidan kepada si kasih ni. Alhamdulillah kasih selamat melahirkan empat ekor baby. Tengokla lagak mek kasih nih, aku pergi mengendap anak dia je, terus datang, dia ingat aku nak kacau anak dia la tu. Sayang betul Kasih kat anak-anak dia nih, memang ada sifat keibuan la. Haha. Ape pun tahniah Kasih, harap dapat menjadi ibu yang baik...


Hari Tidur-tiduran

Waaa... hari ni memang hari tidur-tiduran bagi aku la. Tak jenero bakpo, seharian...semalaman aku tak tidur. Aku ingat semalam tu aku nak tidur la macam biasa, tapi tak mengantuk le plak, dah boring duk main tenet nih, aku ternampak pulak buku baru rumet aku nih. Mula-mula aku ambik, belek-belek je, sebab biasa aku baca novel ni waktu hujung minggu je, hari sekolah aku tak nak baca, takut jadi macam hari ni la, tak tidur!! Tapi aku tengok cerita dia macam bes je, sebab cerita pasal cikgu juga. Aku ni kalau dah dapat buku, mesti baca sampai habis, dari kulit ke kulit. Ha apa lagi, dari pukul 11.30 malam hingga bunyi loceng sekolah pukul 7 pagi keesokkan harinya pulak aku baru habis baca novel nih. Pergi sekolah, masuk dalam kelas pun macam duk jalan atas air je, nak rebah aku rasa. Dah tak tahan sangat mengantuk, masa aku takde kelas tu, konon aku balik untuk sarapan sekejap, tak sempat bersarapan ape, aku dah pengsan atas tilam aku nih. Tak ingat ape dah. Bila bunyi loceng rehat pulak baru aku terjaga, jadi aku tak ponteng kelas la, tak berkat tau... Balik sekolah tengah hari pun, aku letak je kepala aku, terus lena sampai pukul 4 petang. Serik dah aku nak buat gini lagi. Dengan makan minum tak tau ke mana, huhu sib baik perut aku dah baik sikit, mungkin juga dalam dua minggu ni aku duk makan ubat yang dikirim oleh Kak Memot nun... tu pun ada juga masa aku lupa nak makan ubat tu... Sori la kak memot, ambo ni bab-bab ubat nih payoh skit nok make. Mujur ubat tu kena kemam je, manis, kecik-kecik je... kira ok la ngan aku nih. Hihihi... gapo-gapo pun terima kasih la kak memot, susah-susah je. Lain kali boleh la pos buah durian ke, pulasan ke bes juga!


post signatureBanyak le piz mu ni duk bebel nih. Ada aku baca dalam novel semalam tu, dia kata orang yang jadi cikgu ni biasa jenis banyak cakap, bila dah bercakap, susah nak berenti pulak tu. Emmmm betul ke a? Aku ni banyak cakap ke? Tak tau la plak.

1 comments:

maymot said...

hi3...
banyak blebe ke piz..??
piz blebe banyok pun takpe sebab sore piz merdu bak buluh perindu...he3

uish....
masuk blog obat hok kak pos...he3
buah durian ngan pulasan piz gi beli kat kucing je la...
takyah nak pos2,,takut posmen cilok,hi3..
;p

-->tudung hak rosak tu piz wat kain lapik tempat baby kuceng 4 ekor tu tido...
bia piz selalu dlm ingatan diorang eh eh diekor...kuang3