Saturday, August 29, 2009

Resepi Ramadhan: Ayam Madu Pandan Bakar

Aku rasa bila aku letak resepi kat blog aku ni rasa macam pelik je. Kalau orang kenal aku ni mesti gelak guling-guling nih. Mesti dorang ni tanya aku: "Ni beto ke mu piz? mu deme ke? ke mimpi gapo semalaam nih?", huhu, tak tau aku nak jawab nih. Ni kalau geng-geng gedebe aku masuk blog aku ni tak tau aku nak menyorok muka aku kat mana nih. Dorang ni memang hampes, mesti kutuk aku kaw-kaw punya!

Takpe, aku tepek resepi ni kat sini ni pun bersebab la, yang ni pulak permintaan adik aku kat Betong, Sarawak tu, hari-hari dia tepon aku suh aku tepek resepi. Dia ni jenis lebih kurang ngan kroni-kroni aku yang lain la juga, nak makan makanan yang biasa mi aku masak. Adoi teruk le adik aku ni, sian adik ipar aku nun, kena ikut kehendak adik aku ni nak masak ape, ape a. Kalau aku duk Tegelam nanti (huhu), aku goreng telor, masak sardin, ikan bilis ngan serunding daging ni je lah, no hal nye (terpaksa).

Apa-apa pun, buat adik aku ngan adik ipar aku kat sinun, hoh ambik resepi hari nih, "Ayam Madu Pandan Bakar".



Bahan-bahan:

1. Isi ayam
2. Daun pandan
3. Bawang merah
4. Bawang putih
5. Minyak zaiton
6. Sos tiram
7. Lada sulah
8. Garam
9. Madu
10. Lidi sate

Cara-cara:



1. Bersihkan daun pandan beberapa helai (ambik kat depan rumah ni).
2. Sediakan sos tiram, madu, minyak zaitun (kalau ada), sedikit garam dan lada sulah.
3. Kisar bawang merah dan bawang putih dan gaulkan bersama bahan no. 2 kemudiannya perapkan isi ayam ke dalam bahan ini.
4. Bentukkan daun pandan menyerupai ketupat tiga segi tu (senang je), lepastu masukkan daging ayam yang diperap tadi.
5. Lipat atau gulung daun pandan yang berisi daging ayam ni sesuka hati (macam buat origami plak!).
6. Lepas tu cucukkan lidi sate di tengah-tengah untuk mengelakkan daun pandan ini terbuka dan memudahkan kita untuk membakar nanti.


7. Daging ayam madu yang siap dibalut dengan daun pandan dan sedia untuk dibakar.
8. Bakar ayam madu ni sehingga masak.
9. Kalau dah rasa masak (jangan pulak pergi try rasa!) angkat, jangan biar hangit pulak.
10. Inilah dia rupa ayam madu pandan bakar, bila kita buka daun pandan ni isi dia berwarna putih pink gitula. Bau dia pulak wangi.

"Hah, apa lagi, esok mu gi beli ayam yang disembelih dengan betul (kat sana aku tak percaya sangat) takpun mu belajar-belajarla sembelih ayam tu, tak ganah langsung la mu nih. Lepastu mu masak la ayam nih. Nanti esok-esok laaaa aku tepek resepi lain tuuuu, malas nyo lah!! "
----> pesanan untuk kroni aku je nih ;)


post signatureHehe... macam-macam piz nih. Resepi ni aku tengok mi aku buat tadi, khusus untuk adik bongsu aku tu yang nak balik ke asrama dia petang tadi. Jadi mi aku masakla untuk dia bawak bekal kat sana. Emmm kalo nak tau adik aku nih, kalau boleh nak cuti sebulan sampai habis puasa ni baru dia nak pergi sekolah, banyak betul alasan dia tak nak pergi asrama tu, makanan asrama tak sedap, tak selera nak makan, macam-macam lagi lah. Mujur aku dok gitu! hahaha!!!

4 comments:

maymot said...

leh gemuk dok mache ni piz...
ari2 make best...

Xenan said...

piz,

tq sgt la..share resipi nih.Laku den jual kat pasar ramadhan.hehe.Penat sket le nak balut tapi baloi sbb leh jual mehal sket n lain dr org lain.

elyn kato kne baya komisen.Tapi ekau cikgu maner leh amik komisen dak?ikhlasss....:P:P

hehehe

piz said...

kak memot wei...

sepatutnye gemuklaaa duk mache nih, tp srupo tulo poso nga nk poso! nk buat guano kak wei

piz said...

xenan wei...

hak cipta terpelihara nih!
xpo lah, poso2 nih kawe x berkira sgt.

waahh jd ke ayam madu pandan demo wak nih?
hebat le, kawe pon x wak lg, cumo tgk mok kawe jh duk buat.

ada buh sambal dok? buat mcm pencicah bes gok!