Monday, August 10, 2009

Jerebu, Kemarau dan H1N1

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh...

Selamat pagi dan salam sejahtera untuk semua...



Hari ni pepagi aku pergi sekolah, lepas mandi tadi badan terus terasa gatal-gatal, dah lama aku tak rasa gatal begini, aku ingat badan aku dah imunne dah dengan gatal-gatal nih, nampaknya masih belum, mujur ada lagi bedak agnesia khusus untuk digunakan kalau aku terasa gatal. Lepas tu aku bergegas ke sekolah, sebab hari ni hari Isnin, kebiasaannya ada perhimpunan mingguan kat sekolah. Sambil berjalan meniti titi kayu nih, aku menikmati suasana pagi di Tegelam nih, konon nak menghirup udara pagi... tapi pagi ni aku rasa ada kelainan dengan cuaca pagi nih, nampak pagi ni dipenuhi kabus, putih bening je... mata aku pun terasa pedih dan berair je... aku abaikan je, ingatkan takde apa-apa.

Semasa perhimpunan tulah, baru aku tau, bila pk aku bercerita pasal jerebu yang melanda Sarawak khususnya sekarang ni akibat pembakaran terbuka di bahagian Miri dan bahagian aku Samarahan ni merupakan kawasan berjerebu yang mencatatkan bacaan indeks pencemar udara (IPU) di Sarawak yang paling tinggi. Patutla, aku terasa pelik je sehari dua nih. Aku baru perasan hari ni sebab Sabtu dan Ahad cuti hujung minggu, jadi aku tak keluar mana-mana pun, duk kat rumah aku ni je, tu yang aku tak rasa sangat. Tadi kat kelas pun budak-budak ni mengadu macam-macam kat aku, sakit kepala, pedih mata, hidung, susah nak bernafas, sakit badan dan macam-macam lagi la. Aku suruh dorang ambil ubat panadol ngan ubat angin je lah, pastu berehat, aku tak mengajar banyak sangat hari ni, kesian tengok keadaan budak-budak nih.



Masa rehat pukul 10.10 pagi ni aku balik sekejap, terus search pasal jerebu nih, emmm memang agak teruk sekarang nih. Dengan suasana kemaraunya yang dah berbulan-bulan melanda negeri nih, lagi lah memburukkan keadaan sekarang nih. Hujan terakhir aku ingat dua atau tiga minggu lepas, tu pun selepas sebulan hujan tak turun, kerajaan mengarahkan membuat pembenihan hujan di beberapa kawasan, Alhamdulillah, selepas tu hujan turun dengan selebat-lebatnya. Selepas hujan tu, sampai sekarang hujan tak turun, air kat rumah aku ni pun dah hampir-hampir nak habis dah ni. Rumah-rumah sebelah rumah aku ni dah mula mengangkut air dari tangki-tangki air kat luar nun, rumah aku ni je yang belum, syukur sangat-sangat sebab sampai ke hari ni air dalam paip kat singki di dapur tu masih mengalir, maksudnya tangki air aku yang kat luar tu masih ada air lagi la, jadi tak perlu lagi aku nak mengangkut air. Wei penat angkut air ni, korang mana rasa, kalau sekali sekala takpe la, ni setiap kali hujan tak turun, terpaksalah mengangkut air nih. Aku bersyukur lagi, kerana sehingga ke bulan lapan aku duk kat sini, masih belum merasa mengangkut air dari sungai tu, tapi kalau benar-benar terdesak, bila semua tangki tadahan hujan kami habis, baru kami turun ke sungai. Tapi aku dengar cerita kawan-kawan aku kat Bintulu, Betong dan lain-lain, memang dah mula mengangkut air dari sungai. Kawan aku Nurul kat pedalaman 3 Bintulu nun cerita kat aku, dorang terpaksa keluar setiap minggu ke bandar Bintulu disebabkan ketiadaan air nih, Nurul cakap dia tak larat dah sebab setiap hari dorang kena panjat 13 anak tangga untuk mengangkut air tu, tinggi pulak tu... huhu cabaran sungguh.

Sekarang ni kat Sarawak ni ada jerebu, kemarau dan juga penyakit yang telah menyebabkan 26 orang setakat ini meninggal dunia disebabkan virus H1N1 ni juga turut tesebar di sini. Aku ni memang risau sangat, ye la benda-benda macam ni, benda yang kita tak jangka ni mestilah kita rasa risau. Kat sekolah aku ni murid 18 orang je, yang datang ke sekolah hari ni 15 orang je, lepas tu yang disuruh balik ke rumah tadi 2 orang, yang tinggal 13 orang je murid kat sekolah nih. Ada yang demam, selsema, sakit kepala, sakit kaki dan cacar air. Semuanya simpton-simpton yang merisaukan kami kat sini. Jadi semasa perhimpunan tadi, pk aku dah terangkan kat murid-murid nih berkenaan penjagaan kesihatan untuk mengelakkan terkena jangkitan H1N1 nih. Yang pasti kena jaga kebersihan, basuh tangan, kaki, jangan berjalan berkaki ayam, mandi dengan sabun, kalau rasa demam, selsema, batuk, sakit badan pergi ke hospital dan jangan datang ke sekolah. Duduk kat rumah tu. Walaupun kami ni berada di kawasan pedalaman nun, tapi bila dinamakan virus nih, duk kat mana-mana pun, kalau ditakdirkan terkena virus tu, terkena la juga. Cuma kita kena sentiasa berhati-hati dan bersedia serta yang paling penting sekali kena selalu berdoa minta dijauhkan dari ditimpa penyakit ni...

Bila difikir-fikirkan sebagai rasionalnya seorang Islam... dengan kemaraunya, jerebunya, H1N1 nya... apa yang korang terfikir? Pernah tak korang terfikir ini adalah bala yang diturunkan oleh Allah s.w.t. sebagai satu peringatan buat hamba-hambanya yang lalai dalam mengurus alam dan melaksanakan kewajiban terhadap Pencipta... dengan ibadat solat yang tak sempurna, masalah sosial yang semakin membarah, pemimpin yang zalim, korupsi, dan tidak bersungguh untuk melaksanakan hukum Islam yang sebetulnya, dengan hiburan dunia yang terlampau dan sebagainya juga merupakan salah satu sebab kepada munculnya penyakit berbahaya seperti H1N1, kemarau yang berpanjangan dan juga jerebu ini...

Baru semalam... baru semalam aku merasa satu perasaan yang amat menyakitkan hati aku nih sehingga menitis air mata aku nih, rase begitu geram sangat bila aku terdengar dan menonton Buletin Utama, bilamana ada diumumkan dengan menyebut kepada seluruh masjid di negara ini agar dibuatkan majlis bacaan Yasin dan solat Hajat! Masa aku dengar tu berasa berdesing je kat telinga aku nih! Ha, baru tau, kalau dah berlaku macam nih, barulah nak ingatkan Tuhan, baru nak suruh beramai-ramai memohon kehadrat Ilahi agar dijauhkan dari malapetaka ini, barulah nak suruh beramai-ramai mengaji memohon keampunan dariNya... baru... baru sekarang ini bila dah berlaku macam hari ini baru nak ingat! Kalau sebelum ni, apa yang korang ingat? Maksiat bermaharajalela, kalau tok-tok guru, alim ulama', ustaz-ustazah membuat kebaikan menegakkan yang haq... korang apehal, asyik mengutuk, mengata, memperlekehkan usaha mereka ini. Inilah yang menyebabkan aku rasa sakit hati sangat... Allahuakbar...

post signatureApa-apapun yang berlaku, moga-moga perasaan takut, gerun dengan azab siksaan Allah Taala akan menambahkan dan menguatkan iman kita semua. Walaupun sedikit, yang ada itulah yang perlu kita jaga dengan sebaik-baiknya, sekukuh-kukuhnya sebagai pelindung diri kita di dunia yang sementara ini dan yang utama di akhirat sana...Ya Allah ya tuhanku... jauhilah kami semua hamba-hambaMu ini dari bala seksaan mu ya Allah... hindarilah kami dari penyakit-penyakit yang merbahaya... sembuhkanlah kami dari kesakitan... basahkanlah bumi kami dengan limpahan hujan yang bermanfaat... aminn ya Allah...

"Allahumma yassir wala tu'assir..." "Ya Allah ya tuhanku, permudahkanlah dan jangan menyusahkan..."




4 comments:

man said...

Mohon perkenanan mu ya Allah ...

maymot said...

Ooooo..jerebu ke kat sana piz??
hu3...
Moga Allah jauhkan kita dari segala yg memudaratkan...amiin

Piz...
jaga diri leklok...
H1N1 sekarang ni dah tahap siyes...
selalu basuh tangan ngan pakai mask tu piz oii...
dengar cakap kak nih...!!!
jgn malas2...
cegah sebelum parah...
dan selalu baca doa hindar penyakit dan wabak..

kat tempat kak ni ramai yg edar doa tu kat surau2 ngan masjid...piz ada baca tak??
amalkan...

kita usaha jek..Allah jugalah yg menyembuhkan..

piz said...

amiinn...

keno mitok sokmo2 man..

piz said...

ho la kak memot...
sini meme teruk jg jerebu nih, hujan 3 hr pon jerebu x hilang lg kak... gtu laaa.. kalu x silap ambo, kalu tubik asap kut bumi nih, antara tando2 nk kiamat... byk sgt doh tanda2 akhir zaman nih...

keno highlight skit perkatae "malas" tu... ambo nih jenis keno pakso skit kak wei... bendo sehat pakai mask tu meme payoh a skit, make ubat kak pon jare2 doh loni, sbb sero sega molek doh gak, jd malas a skit.. hihihi...

keno baco sokmo la doa, solat sunat, poso sunat, ngaji quran, baco yasin selain keno jago kesihatan tu..

ho la, cegah sblm parah!
adk ambo hok duk jhr, kelik mache doh sminggu nih, pahtu adik hok duk srwk ni pon keno kuarantin jg, stakat ni -ve blako lg, mitok jauh la...