Saturday, October 31, 2009

Bicara Buku (8): Seorang Tua di Kaki Gunung


Judul Buku: Seorang Tua di Kaki Gunung
Penulis: Azizi Hj. Abdullah
Penerbit: Dewan Bahasa dan Pustaka, Kementerian Pelajaran Malaysia
Bil. M/S: 165
Cetakan Pertama: 1982



Sinopsis:

Novel Seorang Tua di Kaki Gunung ini, yang telah mendapat tempat kedua dalam sayembara Hadiah Novel GAPENA - Yayasan Sabah II(1981), memaparkan persoalan jurang generasi. Melalui watak Tukya, pengarang cuba memperlihatkan sikap golongan tua yang tetap keras dalam usahanya mempertahankan pendiriannya terjadap corak kehidupan tradisi, yang amat rapat dengan alam semulajadi di kaki Gunung Bongsu, dan penuh pantang larang dalam membuat sesuatu kerja kerana dia menganggap kerja itu sangat mulia dan patut dihormati. Kekuatan utama novel ini terserlah pada aspek perwatakan dan latarnya. Pengarang telah memperlihatkan usaha yang sungguh-sungguh dalam melukiskan gambaran alam hutan untuk menimbulkan perhubungan erat dan selari antara usia Tukya dengan kehidupan tradisi yang dianggap murni. Tukya adalah lambang seorang manusia yang gigih dalam usaha mempertahankan pendiriannya hingga ke akhir hayat.


Ulasan Piz:

Walaupun kononnya pada minggu ni aku agak sibuk disebabkan kena menyediakan soalan peperiksaan akhir untuk murid sekolah aku ini, sempat juga aku menamatkan sebuah novel yang begitu menyentuh perasaan aku ni, novel karya Azizi Haji Abdullah, Seorang Tua di kaki Gunung yang begitu popular dari dahulu sehingga kini (?). Bahkan novel ini turut dijadikan salah satu teks yang wajib dibaca oleh pelajar tingkatan 5 aliran sastera yang dimasukkan sebagai silibus mata pelajaran Kesasteraan Melayu. Walaupun aku bukan pelajar aliran Sastera, tapi minat aku terhadap novel-novel sebegini membuatkan aku membaca kesemua buku tersebut, seperti Ranjau Sepanjang Jalan, Kelapa Nan Sebatang, Panji Samarang dan lain-lain novel.

Merujuk kepada novel ini, walaupun telah beberapa kali aku membacanya perasaan sedih, gerun, seriau dan pelbagai perasaan tetap timbul, terutamanya pada bab akhir saat Nek Besah disuruh tukya memotong kakinya yang ditimpa batang pokok cengal menggunakan gergaji pokok amat menggerunkan sungguh menyebabkan aku melangkau muka surat tersebut, tak sanggup aku nak membaca baris-baris ayat tersebut. Nasib baik Nek Besah je yang pengsan, dah le aku ni jenis mabuk darah tak pasal-pasal ngan aku sekali boleh pengsan. Novel ni sebenarnya sudah berbulan duk ngan aku nih, aku ambil buku ni kat rumah aku kat Mache masa cuti bulan 5 rasanya, ni baru aku sempat membacanya. Dahle novel ni dah uzur, kulit pun dah berwarna kuning, ada nilai sentimental tu, kalau orang lain ni tak tau la sanggup ke tak baca buku nih.

Aku mula mengenali cerita ini melalui drama bertajuk "Seorang Tua di Kaki Gunung " yang pernah ditayangkan di kaca tv ketika aku masih di bangku sekolah lagi. Aku ingat pelakon yang melakonkan watak tukya ni ialah arwah Baharudin Omar, kalau tak silap aku la. Sebab watak Tukya ni begitu sesuai dengan lakonan yang ditunjukkan oleh arwah. Masa aku tengok kat tv pun aku tak menonton juga bahagian kaki Tukya tu dipotong, tak sanggup aku nak tengok. Macam adik aku cakap la, dia kata sekali je dia sanggup baca novel nih, sebab tak sanggup nak baca bab kaki Tukya ni dipotongla. Adoila cikgu Azizi ni sanggup sungguh dia menulis sampai begitu sekali, sampaikan pembaca seperti aku nih pun terkesan.

Walaupun watak Tukya sebagai seorang suami, bapa, mertua dan datuk yang cukup tegas, garang, keras hati, gigih, berpendirian tapi tetap ada juga sifat kasih sebagai seorang datuk kepada dua orang cucunya. Begitu menyayangi Lamin, anak lelaki bongsu Fikri iaitu anak tunggal Tukya dan Nek Besah. Tukya sanggup meredah Gunung Bongsu bersama Lamin untuk memberi pengajaran kepada Lamin, untuk mendedahkan dunia hutan kepada Lamin agar tidak mudah lupa asal usul mereka sebagaimana rasa kecewa tukya kepada Fikri yang sudah menjadi orang besar di bandaraya sana, yang tidak sanggup untuk bersusah payah bersamanya di kaki gunung itu. Walhal, dari hasil keringat tukya mencari hasil hutan seperti rotan, madu lebah dan berhuma itulah yang digunakan untuk memberi pendidikan sehingga Fikri berjaya sebagaimana yang dikecapinya itu.

Pengarang novel ini juga tidak lupa menyelitkan unsur keagamaan apabila merujuk kepada solat yang dilakukan oleh Tukya walaupun berada jauh di dalam hutan dengan mengambil wudhuk menggunakan kaedah tayammum, dan sentiasa mendirikan solat subuh secara berjamaah bersama Nek Besah serta berjamaah di surau. Kehidupan harmoni dan tolong menolong di antara penduduk kampung juga turut diceritakan apabila Tukya jatuh sakit akibat diserang ribuan tebuan semasa Tukya bersama cucunya Lamin mengambil madu di sebatang pokok petai di dalam hutan tersebut, orang kampung pakat-pakat membawa Tukya ke hospital walaupun di tengah malam. Begitu juga semasa Tukya ditimpa tragedi ditimpa batang cengal yang mengakibatkan kematiannya, orang kampung jugala bekerjasama membawa jenazah Tukya keluar dari hutan tersebut.

Begitulah kisah Seorang Tua di kaki Gunung ini, sehingga matipun Tukya dan Nek Besah tidak akan keluar dari kaki Gunung Bongsu ini. Prinsip mereka, hidup dan mati biarlah di kaki gunung ini. Walaupun berkali-kali Fikri dan cucu-cucunya mengajak mereka berdua tinggal bersama di luar sana, tapi tidak pernah disanggup walau sekali pun. Bukan Fikri tidak menyayangi mereka, tetapi disebabkan kedegilan mereka berdua dan kesibukan Fikri menyebabkan Fikri berasa kecewa dengan tindakan kedua orang tuanya ini. Tetapi sebagai seorang anak tunggal, sepatutnya Fikri perlu memahami jiwa orang tuanya lebih-lebih lagi Tukya yang sudah berabad lamanya tinggal di kaki gunung ini.

Cuma yang menjadikan saya tertanya-tanya sampaikan saat ini ialah kelakuan Fikri dan isterinya Fatimah yang dinyatakan pada muka surat terakhir novel ini, sebagaimana ayat yang di"quote"kan ini:
"... Kepada Fatimah yang masih di dapur, Fikri membisikkan sesuatu. Fatimah sekejap-sekejap mengangguk dan sekejap-sekejap menggeleng.

Malam semakin malam. Burung hantu semakin galak bersahutan. Cengkerik yang mersik bunyinya tadi tidak pula berbunyi. Seekor keluang terdengar mengepak di atas bumbung.

Fikri berbelah bagi sama ada mahu pulang esok. Suruhan pulang tadinya seperti mencabar kasih sayang seorang anak. Bagaimana jika dia pulang sedangkan di kaki gunung itu masih ada seorang tua yang keras hati, yang usianya sangat-sangat dicurigai?

Dan esok sebenarnya esok. Penentuannya esok. ..."
Apakah maksud perenggan ini? Adakah kemungkinan Fikri akan meninggalkan Lamin, anaknya untuk menemani maknya iaitu Nek Besah? ataupun bagaimana? Entahla, aku tak tau apa keputusan Fikri keesokkannya.

Oleh itu, saya tinggalkan perenggan di atas ni untuk difikirkan bersama. Mungkin kepada pembaca dan sahabat yang mengetahui makna yang tersirat dapat memberikan komen anda, supaya dapat membantu saya merungkaikan isi makna perenggan ini...


post signatureTu dia piz, nak kena mengaji lagi makna-makna mendalam nih, baru boleh mudah faham ayat-ayat sasterawan gini nih. Agak-agak kalau dulu aku ambik sastera dapat lulus ke tak a? Haha... sib baik le sekolah aku dulu tak boleh pilih memilih aliran, kena wajib ambik aliran satu tu je. Takde la aku pening nak jawab soalan tersurat-tersirat nih. Apepun aku suka baca karya Sasterawan Negara Azizi Hj. Abdullah ni. Buku terakhir aku baca novel bertajuk "Tokcai". Aku tak sempat baca habis lagi buku tu, duk kat mana tak tau buku tu, kalau takde kat rumah aku kat Mache tu, mesti ada kat kroni-kroni aku yang minat spesen ngan aku tu. Takpe, cuti panjang nanti aku baca semula la. Ada juga orang kata baca buku melayu lebih-lebih lagi karya sasterawan macam ni takde nilai ape pun, tak de standard la, memberatkan fikiran la, ape-ape la. Bagi aku lantak korang le nak kate ape, kalau takde buku-buku macam ni, tak tau la bangsa melayu ni nak cari nilai jati diri melayu yang sebenarnya tu kat mana. Takkan nak rujuk kepada buku-buku popular yang berunsur cintan-cintun tu kut! Dan aku rasa kecewa amat bilamana untuk beberapa tahun lagi (aku tak pasti cadangan ke ape?) buku karya penulis remaja popular Ahadiat Akashah akan dijadikan buku teks kepada pelajar aliran sastera menggantikan buku-buku sebelum ini. Emmm entahle, bagaimana penal pemilih boleh memilih karya sebegini, walhal masih banyak buku-buku yang lebih berunsur pendidikan boleh dijadikan teks sastera. Melayu... melayu...

4 comments:

bee said...

paling aku suka novel azizi abdullah ni btjuk AYAHANDA. mu bca la ustk..mmg mnyetuh persaan tul..sentimen,unsur2,plot critanya mmg 'sebati' dgn khidupan sbnr kita sbg manusia.

piz said...

aku baco semo meksal wei. Ayahanda tu pun aku baco jg, tebal sket, letih jg la nk pehe, tp bes. Antara buku hok bes karya Azizi nih buku tajuk "Beruk", sedih gile aku baco buku tu. Aku dah cari kt umoh aku tp x jumpe la. PAsal kisah cg ngan anak murid jg la. Kalu mu ado buku tu, bui pinje kakku a. Aku keno kemas balik la rak almari buku dumoh aku baru jupo kalu, tokpun adik aku bg saing pinje. Aku cari kt kedai buku tok jupo. Rugi betul.

maymot said...

kak pun baca belaka...
tapi kalau yg tinggi sgt nilai sasteranya tak terhadam la pale otak kak neh...hu3

dah tua2 ni suka baca yg santai2 jh...
yg takyah pikey2 banyak,yg epi ending..he3

farah said...

hai, boleh ke saya nak beli buku ni? sebab DBP dah tak buat pencetakan semula