Friday, June 6, 2008

Kenangan Itu...

Semalam, lepas aku dgr radio, borak2, bace brita, lawat blog dan sambil2 aku duk bace novel terbaru ni... tetiba aku teringat kenangan aku dulu... kenangan aku mase duk blaja dulu... ade sedih, ade lawak... yg pasti mcm2 cerite la...

Antara kenangan yang aku masih ingat hingga kini ialah, kenangan zaman aku mula2 jd cikgu dulu... Aku mula melibatkan diri dengan menjadi cikgu ni mase aku muda2 dulu... hehe... Ala biase la, ,mase cuti sem..., mase abis blaja... Adela dlm 3 sekolah aku mengajar. Ade sekolah rendah, ade sekolah menengah. Ade jg aku mengajar qiroati... bes jg. Sbb tu aku suka main ngan budak2 sekolah rendah dr budak2 bsr ni.

Aku mula mengajar kat sekolah, bila aku cuti semester dalam tahun 2002 kut... lame dah, masa aku duk blaja kat N9 dulu... Ianya bermula bila tetiba sepupu aku mengajak aku menjadi guru ganti kat sekolahnye, kebetulan cikgu tu bersalin, sebenarnye aku tak mahu, sbb tak pernah ada pengalaman mengajar pun lagi, tapi bila sepupu aku pujuk, keluarga aku bagi dorongan, jadi aku bersetujulah nak jadi cikgu ganti ni. Sekolah ni plak sekolah agama, bawah YIK jg la, tapi tak sepenuhnya, lebih kurang SAR jg la. Rupa2nye sekolah yang aku nak pergi ni terletak kat Tanah Merah berhampiran Pasir Mas, jauh jg la aku ngan sepupu aku nak berulang pepagi.

Hari pertama aku mengajar kat sekolah tu, sebelum tu kat atas kete, sepupu aku siap pesan kat aku, kalo mengaja kt sekolah ni perlu kuat semangat, jangan mudah mengalah... lagi satu jgn pelikla tgk situasi sekolah dan pelajarnye nanti!! Ai kecut jg perut aku mase aku dgr citer2 dan pesanan sepupu aku nih! Bila sampai kt sekolah tu, kebetulan loceng masuk berbunyi... dan yang peliknye pagar sekolah rupenye tak ade!! Lps tu sepupu aku bw pergi ke blk guru, jumpe ngan pengetua dan cikgu2 kat sane. Oo barulah aku tau, aku kena gantikan zaujah pengetua ni mengajar. Jadi aku diberi subjek Sains tingtn 1 hingga 3 dan subj BM, Maths, Lukisan dan PJ utk budak2 sek rendah. Le, rupa2 nye sekolah ni 2 in 1, sbb menggabungkan sekolah rendah dan sekolah menengah, 1st time aku jumpe la ni.

Ok, kisah pn bermula lah, aku menjadi seorang guru... Hari pertama tu, sepupu aku tunjukkan aku suasana sekolah dan kelas2 yg aku akan mengajar nanti. Lepas tu aku dibawa ke kantin sekolah. Ya Allah, tekejut aku tgk suasana kantin sek ni, korang bayangkan, kantin ni blh dianggap pondok kedai kopi je... lepastu lantai pn berlantaikan tanah, kalo hujan memang teruk nih! Tapi yg besnye makanannye sedap dan murah! Lepas rehat, aku duduk dlm bilik guru sambil tgk buku RPH untuk pengajaran kelas pertama aku kat ting 3 nanti. Tetiba, aku didatangi 3 org pelajar perempuan, rupa2nye pelajar dr tingtn 3 yg aku nk mengajar nanti. Sebaik bertanye kabar aku, budak2 ni terus berkata kat aku: " Cikgu, kami amat berharap agar cikgu masuk mengajar ke kelas kami nanti. Kami nak pereksa PMR nanti, jd kami betul2 perlu cikgu untuk mengajar kami. Kami dah lame tak belajar Sains..., harap cikgu mengajar kami. Kami amat berharap, kalo cikgu masuk kelas cikgu jgn terkejut dan jangan menangis! Jgn jd cikgu ganti sblm nih, yg terus tak masuk2 ke kelas kami! Kami beto2 nak belajar ni cikgu, tak lame lagi kami nak exam plak!!".

Terpaku jg aku mendengar permintaan dan luahan budak2 ni, konpius jg aku, kenapa cikgu ganti sblm ni terus tak masuk2 mengajar kelas tu?? Pelik nih! Ok, takpe, aku janji ngan budak2 tu, lepas ni aku masuk kelas dorang, jgn runsing2! Itu janji aku. Lps tu dorang keluar lps ucapkan timekasih dengan wajah yang penuh harapan dan senyuman di wajah masing2. Kaget jg aku! Dalam kul 12 tgh hari tu aku masuk ke kelas ting 3. Bila aku masuk, dorang terus diam dan senyap sunyi x dgr langsung bunyi... duduk pn sopan je, Stakat ni takde masalah lagi. Aku tgk budak2 yg dtg jumpe aku tu tersenyum memanjang je... Mase aku nk masuk kelas ni, aku tingt petua lect aku, dia cakap kalo mengaja bdk sek men, kite kene serius dr mula kita msk kelas, jgn bergurau2 lagi, biar dorang respek ngan kite. Jadi aku cubala jd cikgu serius! Mula2 aku mintak dorang keluarkn sehelai kertas, tulis biodata diri masing2, lps tu akhir sekali aku suruh dorang tulis cita2 dan target pencapaian utk PMR ni.

Nampaknye dorang ikut arahan aku dgn baik, tanpe bantahan. Lepastu kami berkenal-kenalan... Ha mase ni, br nampak perangai memasing. Ye la ade ke patut bila aku tanye nama ape? Budak tu blh jwb, name dia tertinggal kat umah!!! Kwang!!Kwang!! Lawak la tu... xpe, nk mainkan aku, aku xlayan, biarkn. Nampaknye aku dh dpt la detect 2, 3 org pelajar yg sedikit keras kepala dan samseng dlm kelas tu. Takpe... aku cuba cr jalan, aku tak takut la ngan cabaran gni... No hal la!

Habis kelas tu, aku g kelas tingtn 1 dan 2, diorang ni bg kerjasama ngan baik la ngan aku ni. Ngan budak2 sek rendah pn ok jg! Aku lebih suka mengaja ngan budak2 sek rendah dr menengah ni, sbb bulih aku main2 ngan dorang ni skali!! Hehehe...

Malam tu aku balik umah, aku sibuk duk bace buku dan wak nota utk mengajar Sains sek men esk. Ngan budak2 sek rendah, aku dh ade permainan utk dorang esk! Haha... bes tu blh main! Pagi esk, aku msk kt kelas ting 3 tu, aku kene ajar bab Elektrostatik. Oleh kerana sek agama je, takde kemudahan makmal sains, jd aku buatla eksperimen biase2 je kt dlm kelas ni. Utk topik ni aku sur budak2 ni ceraikan kertas kecik2, ambik pembaris dan gosokkan kat kain atau kepala, lepas tu cuba hampirkn pembaris tu kpd kertas2 kecil td, tgk ape yg jadi!! Aku tgk seme budak2 ni seronok buat eksperimen ni, ngan budak2 samseng tu skali buat. Pd mulanye aku tgk dorang action lagi duk borak2 same mereka, tp bila tgk kawan2 dorang buat mcm seronok, dorang pn ikut skali!! Ha, tu la, lain kali jgn ingat aku ni ape! Nak bersamseng pn tgkla sape dulu... Aku pantang kalo budak2 nk bersamseng nih!!

Itulah aku kate, Alhamdulillah selama aku mengajar ganti kat sekolah tu, budak2 yg rase samseng tu, akhirnye dpt menerima cara pengajaran aku kt kelas tu, ye la dr selalu ponteng kelas, skang dh hr2 gi sekolah, yg selalu main2 kat kelas, skang dah berusaha bace buku dan belajar dlm kelas. Lps tu budak2 yg jumpe aku mase mula2 aku masuk pn, selalu ucap terimakasih kat aku kerne sudi mengajar kami ni... Sedih plak aku... Tapi aku plg bes ngaja budak2 sek rendah, biase kalo kelas lukisan mcm2 bende kami buat... bercerite... sampaikan budak2 kelas lain pn sibuk main kt tepi kelas kami... ade yg nak masuk kelas aku plak!! Hehe..., budak2 ni sbnrnye suka kalo kita bg perhatian kt dorang ni...

Akhirnye, bile cuti sem aku buka kembali, aku terpaksalah tinggalkan sekolah ni dgn berat hati..., kelas terakhir aku masuk, kelas Lukisan utk budk darjah 3... aku belanje dorang kertas lukisan, lps tu aku ajar dorang buat kad. Tp yg sedihnye, bila habis mase Lukisan tu, seme dtg kt meja aku, diorang beratur bagi kad perpisahan, "Selamat Tinggal Cikgu!" kat aku ni... La rupe2nye dorang seme buat kad perpisahan utk aku... waa sedih jg la... Budak2 ni kalo kita kawan ngan dia, memang dorang ni amat menghargai kite ni... Begitu jg budak tigktn 3 ni, aku masuk kelas dorang buat kali terakhir, aku bg nasehat2 terakhir sblm exam PMR tu. Aku harap, kalo lps ni cikgu lain datang, tlg bg kerjasama kt cikgu nih, jgn asyik nak buli cikgu je... Seme mase tu senyap blake..., aku nak tergelak pn ade!! Hehehe...

Itu citer aku mase mula2 aku jd cikgu ganti... langsung takde tauliah. Biase kalo aku cuti, sepupu aku bgtau la, bekas2 anak murid duk sibuk tanye aku, kim salam la... huhuhu, ingat lagi dorang ni kat aku... Kadang2 mudir sek pn selalu jg mintak aku jd cikgu ganti bila aku free... tp tak berkesempatan sokmo.

Kali kedua dan ke tiga aku jd cikgu qiroati dan cikgu ganti serentak! Mase ni aku br habis dip, dlm tahun 2004. Pagi sampai tgh hari aku mengaja sekolah kebangsaan ni, lps tu ptg sampai malam aku mengaja budak2 mengaji kt sek qiroati... nasib baik aku besa mengajar adik2aku mengaji kt umah, kalo xteruk jg. Kalo pikir penat tu, penat jg la... tapi bila mengadap budak2 kecik ni bes plak!! Ye la aku blh berceriter pasal citer kartun, main2 ngan dorang ni dan mcm2 la... Hehehe... Hampir 3 bulan jg aku mengajar gtu.

Tp suatu hari tu, sedang aku duk mengaja qiroati ni, tetiba adik aku dtg, dia cakap ade org tepon kat aku, suruh aku tpn balik!! Suspen jg la aku ni, apekebende la plak ni??? Lepas aku tepon tu... Ya Allah syukur sangat, rupe2nye aku dpt tawarn sambung deg kt utara nun... Rase nk melompat dpn budak2 ni, dorang pn pelik tgk aku ni... Mlm, aku kelik, aku terus buat surat berenti mengaja ni!! Tp bile aku g mengaja esk tu, sedih plak aku nk citer ngan budak2 ni, tp terpaksalah aku berenti mengejut, dorang ni tak puas hati plak sbb aku berenti..., dh nk buat mcm mane??


piz: Gitula, antara kenangan aku mase aku mengaja dulu... bila tgk gamba budak2 ni seme, bagaimane agaknye dorang ni skang??? Harap2 dorang berjaya lah dlm pelajaran masing2... Kalo terjumpe ngan aku ni, tegur2 la ye... hehehe... Aku bukan suka budak2, tapi aku suka bermain ngan budak2!!Hahaha... aku harap lps ni bila aku beto2 jd cikgu ni, harap2 takde la budak2 ni cakap tertinggal name kt umah la, kasut cikgu rock la! Buli2 cikgu ke... ape ke... wish takut jg gni... huhuhu...



0 comments: