Friday, June 6, 2008

Alkisah...

Fuh hari ni memang panas beto!! Panas dgn segala bende yg blh menyebabkan aku rase panas!! Lebih2 lagi dengan kenaikan harga minyak!! Dasat tu... tapi bakpe rendah sangat naikkan harga minyak tu, kalo bulih naikkan tinggi2 lagi... pastu takyah la bagi subsidi tu lagi, manjakan sgt rakyat ni... huhuhu... Sedih a... kesian wei...

Aku lagi kesian kat sorang pakcik yg selalu menjaja ikan setiap hari kt kawasan umah aku ni..., ye la mula2 dia start meniaga dulu, dia bawak van jual ikan..., kendian minyak naik 30sen, dia tukar kepada menjaja guna kereta..., lps tu hari ni pakcik tu kate, lepas ni dia nak guna motor plak utk menjaja ikan ni, sbb tak mampu dah nk beli minyak ni... untung jual ikan pn x mampu dah nak isi minyal kerete nih!!

Lepas tu tadi, adik aku yg duk blaja kat Kias, Nilam Puri tu balik umah dgn teksi... Lepas tu die citer, tambang teksi dari Kota Bharu ke Machang dari RM5 sebelum ni dah jadi RM7, iaitu kenaikan sebanyak RM2 tu... wish2..., guane gamoknye nih!!!

Bagaimane plak citer budak2 sekolah lepas ni. Minggu depan dah nak bukak sekolah dah... Tak tahu la ape bende kenaikan lagi yang naik!! Mak bapak yang kurang kemampuan dengan bilangan ahli keluarga yang ramai ni, bagaimanala nak menghadapi situasi kenaikan harga minyak ni... Ish... xleh aku nak pikir sedih wei!!

Itu la pasal, bila aku pikir lebih2 memang akan menyebabkan aku sakit hati, memberontak!! Geram wei, sape tak geram!!! Pasal ni la, aku protes tak keluar rumah sehari suntuk hari nih! Walaupun orang atas tak nampak... tapi ni kiranye aku ni ade perasaan protes la jg, bukan asyik nak turut je... jadi pak hangguk je... sesekali kena la jg tunjuk kebekengan kite nih!!

piz: Naik la naik seme... seme bende naik...!!!

0 comments: