Tuesday, November 24, 2009

Tinggal Dulu Tegelam...

Akhirnya... tiba jua saat aku meninggalkan bumi Tegelam ni khasnya, dan negeri Sarawak ni... Setelah lebih 10 bulan aku menjadi perantau di daerah hulu bahagian Samarahan ini iaitu di kampung hulu sungai Tegelam, Simunjan aku kini kembali lagi ke semenanjung dan akan memulakan tugasku seperti sebelum ini di sebuah negeri kecil di selatan tanah air. Syukur alhamdulillah, permohonanku untuk mengajar di SABK diterima jua, cita-citaku sejak dahulu akhirnya tercapai jua ...

Namun, walau perasaanku yang tersangat gembira kerana dapat berpindah kembali ke semenanjung, hati dan perasaanku tetap disurami rasa sedih dan pilu kerana terpaksa meninggalkan anak-anak didikku yang masih kecil ini. Bahkan saat-saat pemergianku merupakan tempoh yang begitu sukar bagiku untuk melepasinya...

Sebelum meninggalkan bumi Tegelam ini, sempat aku mencoretkan saat-saat akhir aku di sini buat ingatanku di masa-masa akan datang...


Persediaan sebelum Majlis Penyampaian Hadiah dan Sijil SK Tegelam 2009



Seminggu sebelum majlis penyampaian hadiah dan sijil ni, anak-anak murid aku ni dari tahun 1 sehingga tahun 6 begitu bersemangat berlatih untuk persembahan semasa majlis tu nanti. Kumpulan budak-budak ni dibahagikan kepada 4 kumpulan, dan kebanyakan mereka mempersembahkan tarian moden dan tradisional. Begitu bersemangat sekali budak-budak nih, boleh dikatakan dari waktu sekolah, petang dan malam dorang ni sanggup datang berlatih. Kadang-kadang budak-budak ni yang datang ke rumah ingatkan cikgu-cikgu ni suruh memantau latihan dorang nih. Nasib baik aku tak terlibat dengan persembahan budak, tapi aku suka juga menyibuk masa budak-budak ni berlatih, seronok tengok dorang nih.



Jamuan Perpisahan



Jamuan perpisahan ni aku adakan untuk anak-anak murid aku nih. Saja makan-makan, potong kek, biasa la tu. Nak masak memasak, aku kurang kepakaran, takkan aku nak masak ikan sardin, sambal bilis ngan sup telur kentang kut, ni menu harian aku kat sini, best tau... hehe... Budak-budak ni seronok le, aku turutkan je kehendak dorang ni nak apa, tak kisah la. Sambil-sambil makan, sambil-sambil borak ngan budak-budak nih. Semua soalan yang dorang tanya, aku layan je... Bila kenangkan budak-budak nih, rasa sedih la pulak ye...


Air Pasang Surut


Hari-hari akhir aku kat sini, sempat pulak aku merasa dan melihat suasana air pasang sehingga melimpah ke kawasan sekolah. Dah lama juga kejadian air pasang sebegini tak terjadi, mungkin dah masuk musim tengkujuh begini air pasang dan benak boleh dikatakan setiap hari akan berlaku. Aku seronok juga bila air pasang nih, sebab kalau kita naik perahu, dreba perahu akan berhentikan perahu nih betul-betul tepi rumah kita, takdelah penat-penat nak mengangkut barang jauh dari jeti tu. Lagi-lagi kalau masa air surut, adusla mencabar juga la, sebab kena meniti di atas titi yang licin dengan selut dan agak curam tu sambil membawa barang-barang. Pergh memang mencabar sungguh la bagi aku, masa ni selipar ke kasut ke tak tau kat mana dah, lebih baik berkaki ayam je sambil pijak-pijak lumpur nih, seluar tu habis berselut macam tu je. Kadang-kadang tu kalau tersalah pijak tu boleh terjelepuk la. Setakat aku duk kat Tegelam nih belum pernah lagi aku terjatuh, tapi hampir-hampir jatuh tu biasalah...


Majlis Penyampaian Hadiah dan Sijil



Sepatutnya Majlis Penyampaian Hadiah dan Sijil SK Tegelam ni diadakan pada 18 November 2009 (Rabu), tetiba terpaksa ditunda pada 19 November 2009 (Khamis), sebab ada kematian kat kampung nih. Jadi kena berkabungla semua orang-orang kampung nih. Hari Khamis tu, aku awal-awal pagi dah bersedia, ye la aku kan dilantik menjadi mc pada hari tu, jadi kena la buat apa yang patut kat dewan tu. Aku releks je, tak rasa apa pun sebabnya aku lebih kepada memikirkan berkenaan kepulangan aku ke semenanjung juga pada hari tu, ada la sedikit barang-barang yang belum aku habis mengemas tu. Pulak tu anak-anak murid ni pagi-pagi dah datang serbu rumah cikgu-cikgu yang menjadi guru pembimbing persembahan dorang tu, termasuklah rumah aku nih, sebab "rumet" aku ni guru pembimbing bagi persembahan murid tahun 4 dan 5. Jadi dorang duk berhias, bermakeup semua lah. Aku tukang menyibuk tu dah semestinyalah. Inilah suasana dewan kat sekolah aku nih sebelum majlis bermula. "Simple" je, takdelah hebat macam sekolah-sekolah kat luar sana nun... Ni pun dah kira ok la nih.



Haha, inilah dia persembahan tarian moden dan tradisional yang dipersembahkan oleh anak-anak murid aku nih. Pandai budak-budak nih menari. Yang tahun 1, 2 dan 3 pun comel je duk menari tu. Tetamu, Ibubapa dan orang kampung pun terhibur melihat telatah anak-anak ini. Patutla masa aku belajar kat Sintok dulu, yang biasa pandai menari dan join geng tarian kat sana ni, biasa orang Sarawak, kebiasaannya lah, tu masa aku dulu-dulu lah. Nasib baik bukan aku jadi guru pembimbing untuk persembahan budak-budak nih, kalau tak ada la ni aku suruh dorang berdikir barat ke bernasyid ke... hehe...



Kelihatan ibubapa dan orang kampung yang datang untuk melihat anak-anak mereka menerima anugerah. Satu kampung datang tu, seronok. GB aku pun duk bercakap dengan penuh semangat. Habis je majlis hari tu, pakat-pakat berposing sakan le semua ikgu-cikgu kat Tegelam nih, biasa la acara wajib, aku lagi le, hari-hari terakhir kat sini semua gaya, dengan semua orang aku ambik gambar, rakam nanti senang bila-bila aku rasa teringat ke Tegelam nih aku boleh la tengok balik, lagi pun memang hobi aku dah, dorang semua dah tau. Tapi bila aku belek-belek balik gambar dan video rakaman nih, takde pulak aksi-aksi sedih aku kat sini, semua nampak macam gembira je... emmmm...

Satu bahagian yang aku tak boleh lupa, sebab semua orang gelak sakan kat aku nih, satu Tegelam tuu... Sebabnya masa aku berpantun penutup tu, dari pantun berbahasa melayu aku mintak anak murid aku tolong terjemahkan kut bahasa Iban. Semua dah betul, tapi yang dorang gelaknya sebab bunyi sebutan aku tu tak berapa betul, kurang tepatlah, jadi dorang satu dewan tu la duk ajar aku sebut betul-betul, aduslaaa malu juga aku, tapi takpe, aku seronok la juga sebab orang kampung ngan anak-anak murid aku ni begitu gembira bila aku cuba bercakap dan menggunakan bahasa Iban nih walaupun sedikit salah, sampaikan ada makcik sorang tu mintak aku duk lama sikit kat sini, baru boleh sebut dengan lancar... Yang penting aku dapat tepukan gemuruh dari semua, bila aku habis baca pantun ni dengan bunyi yang betul... hehe...



Tinggal Dulu Tegelam...

Apa-pun, tanggal 19 November 2009, Khamis, 11.30 pagi, aku akhirnya melangkah dan meniti titi serta menaiki perahu buat kali terakhir di Tegelam ini...


Tinggal jua anak-anak muridku, bangunan sekolah berdinding papan, berlantai kayu dan beratap zink ini... Tiada lagi kedengaran bunyi deruan enjin bot yang sering menganggu tidur pagi aku... Tiada lagi bunyi kicauan burung yang selalu geger di tiang-tiang letrik dan di tepi tong-tong air... Tiada lagi bunyi hempasan ombak kecil atau benak di sungai yang seluas mata memandang... Tiada lagi bunyi ketukan-ketukan dan suara halus di pintu rumahku tatkala anak-anak murid ku ini datang menyerbu ke rumahku pada saban waktu dan ketika... Tiada lagi curahan air hujan terus dari langit yang digunakan untuk kegunaan harian... Tiada lagi bunyi enjin generator yang selalu dimatikan enjinnya sebanyak 4 kali sehari, namun tetap disambung sampai ke pagi... Tiada lagi... dan tiada lagi...

Yang pasti, sepeninggalanku di Tegelam ini, pastinya terhimpun satu memori yang begitu sukar untuk aku lupakan, dan merupakan pengalaman pertama aku mengajar di sebuah sekolah pedalaman di hulu sungai Batang Sadong, Sarawak ini...


Keputusan UPSR 2009



Di dalam perjalanan aku keluar dari Tegelam untuk pergi ke airport Kuching, tetiba kami mendapat sms dari cikgu Syah yang menjadi wakil sekolahku untuk mengambil keputusan UPSR 2009 yang diumumkan pada hari Khamis, 19 November 2009. Alhamdulillah, syukur padaNya kerana tahun ini sekolah aku SK Tegelam ni akhirnya berjaya melangkah keluar dari senarai sekolah berprestasi rendah (SPR), apabila sekolah kami berjaya mendapat peratus kelulusan pada tahun ini sebanyak 100% berbanding pada tahun lepas 25%. Sungguh gembira rasanya, tak terluah kata-kata, apabila mendapat keputusan ini. Walaupun tidak seorang pun mendapat 5A, namun kejayaan lulus untuk semua matapelajaran bagi keenam-enam murid kami ini merupakan satu kejayaan yang begitu besar bagi kami semua. TAHNIAH... TAHNIAH dan TAHNIAH.

Senarai penuh keputusan UPSR 2009 SK Tegelam:

  1. Cantona ak Roben -- BM2 A, Math A, Sains A, BM1 B, BI B (3A 2B)
  2. Durina ak Situit -- BM2 A, Math A, BM1 B, Sains B, BI C (2A 1B 1C)
  3. Brandon ak David -- BM2 A, Math B, BM1 B, Sains B, BI C (1A, 3B, 1C)
  4. Olivia ak Kaleng -- BM2 A, Math B, BM1 B, Sains B, BI C (1A, 3B, 1C)
  5. Roslend Min ak Itam -- BM2 A, Math B, Sains B, BI B, BM1 C (1A, 3B, 1C)
  6. Ramoson ak Jugah -- BM1 B, BM2 B, Math B, Sains B, BI C (4B 1C)
TAHNIAH kepada semua anak murid aku di atas kejayaan ini. Syukur sangat sebab subjek aku Matematik, 2 orang dapat A dan 4 orang lagi semuanya dapat B. Lagi sekali TAHNIAH!



Cenderahati yang ditinggalkan buat kenang-kenangan warga SK Tegelam... Moga sentiasa beroleh kejayaan dan kecemerlangan. Untuk semua sahabat seTegelam, teruskanlah usaha anda untuk terus mendidik anak bangsa ke arah kecemerlangan, walaupun bukan cemerlang dari segi keputusan peperiksaan, tanamkanlah kecemerlangan ini kepada keupayaan pemahaman anak-anak ini untuk memahami, dan mengetahui apa yang dipelajari setiap masa... Teruskanlah...


Enti bisi' pegong di ladang,
Ulih aku numpang bebasu'
Enti bisi' umur ti panjai,
Ulih kita bertemu baru...


Kalau ada sumur di ladang,
Boleh saya menumpang mandi,
Kalau ada umur yang panjang,
Boleh kita berjumpa lagi...


post signatureBerakhir jua kisah hidupku di Tegelam... Apapun banyak kisah dan kenangan suka duka aku di sini... macam yang gb aku cakap, jangan diingat kisah yang luka, kenang sahaja kisah yang suka dan baik-baik... Untuk akhirnya, semoga tempat baru ku nanti akan mencorak suasana yang lebih baik daripada yang sebelumnya... Bermula 1 Disember 2009, merupakan saat penghijrahan aku secara rasminya di tempat baru nanti. Sudah adat orang muda, merantau ke sana ke sini ini sudah menjadi kebiasaan, lebih-lebih lagi aku orang klate nih... agak-agaknya di mana titik akhirnya aku ini... Apa susah, tahun depan kalau rasa nak cuba lagi, isi lagi borang tukar tu... mana tau ada lagi rezeki, boleh lagi terselit nama aku nih, kelik ke mache ke pulak, ye tak! Adoila piz nih, memang gini sokmo. Huh!

Tinggal dulu Tegelam...

7 comments:

P.Wakuba said...

Tinggal dulu Tegelam..terpaksa juga pembaca blog ni tinggalkan kisah Tegelam yang sememangnya seronok dibaca...Tahniah buat cikgu dan anak murid semua...Kesungguhan anda semua dibalas dgn keputusan cemerlang budak2 Tegelam ni..mmg sedih nk tinggalkan tempat yang byk kenangan manis...apa2pim good luck bila ngajo di semenanjung nanti...

Anonymous said...

ha...esh..k.piz,sedih bila baca entry kali ni..hurm,sekurang2nya pengalaman ngajar di pendalaman tu ade...pahni koho mudoh nok balik mache deh.hehehe..p

Man said...

tahnioh lah ... demo meme kelah !!!

piz said...

slmt hr raya seme cg wakuba...

ho la, tmpt jatuh lg dikenang cg, ni lg la tmpt duk main ngan croc, mmg mcm2 jns kenangan manis, pahit, masin semo ado...

yela cg, entri terakhr d tegelam nih, gtu la penamatnya... samb plak kisah kt bkt rambai plak nanti :D

timaksh cg, ni pon ats kejesame murid2, ibubapa, cg2 dan pentadbir... Alhamdulillah, seme bdk2 berenam ni lulus dgn baik.

Hrp anak2 murid cg utk pmr nnti pon sama.

piz said...

selamat hr raya na@adk bkl guru ipkb...

ho la na, sedih gembira tu biaso lah na...
kalu blh nk kelik mache sokmo na wei!

ho la, bg ambo mahal sungguh pengalaman duk tegelam nih, nnti na posting seksok kalu blh ngaja sabah srwk, jgn duk seih2 plok, g jah dulu, jgn kelik smula... kito cg nih mano2 budok ado, situ la tmpt kito, jgn nk duk ngaja tp rumoh kito jh, bilo kito duk tmpt pedalame gni br kito tau btapo pntngnyo seore cg tu utk bdk2 nih...

ok na, mari dumoh deh.

piz said...

slmt hr rayo man...

haha, sejak duk saing ngan croc la ambo jd gini man wei =))

Anonymous said...

xanax order no prescription buy xanax from canada - buy xanax online with paypal