Thursday, November 12, 2009

Sajak buat semua muridku...

Sajak versi Iban dan Melayu ni aku tujukan khas buat semua murid aku di SK Tegelam, Simunjan dan SK Sri Wangi, Gua Musang, serta kepada mereka yang pernah menjadi anak didik aku sebelum ni (SK Mata Ayer, Pulai Chondong, Sekolah Arab Assaadah, Tanah Merah dan Sekolah Qiraati Al-Huda, Machang) semoga rajin-rajin baca buku, belajar dan terus belajar...


Rajin Macha

Dinga dinga kitai
Semua membiak sekula
Anang sekali-kali
Enda rajin macha

Macha mayuh bup
Kitai nambah penemu
Macha surat kabar
Nemu berita dunya

Engkatak dalam empurung
Nadai runding nyukung
Giga meh pemandai
Awakka penemu ngerembai

Dulu sigi pedis
Dudi kitai ngamai
Enti kitai pandai
Kitai idup menyana...



Rajin Membaca

Dengar-dengar kita
Semua murid sekolah
Jangan sekali-kali
Tidak mahu rajin membaca

Membaca banyak buku
Kita menambah ilmu
Membaca surat khabar
Tahu berita dunia

Seperti katak dalam tempurung
Tiada fikiran menyokong
Carilah kepandaian
Biarlah ilmu bertambah

Dahulu sangat susah
Nanti kita akan senang
Kalau kita pandai
Kita akan hidup senang...



post signatureHehe... faham dok bahasa Iban tu? mudah je nak faham dari loghat Sarawak nih. Iban dia nak dekat-dekat sama je ngan bahasa Melayu tapi aku susah juga nak tangkap, nak faham terutama bila dorang cakap la, kalau aku baca kat teks macam ni takpe, senang nak agak. Tetiba je aku berbahasa Iban ye, bukan ape antara sebabnya, aku nak belajar dan mengikut kehendak anak-anak murid aku kat Tegelam ni yang amat-amat berharap dan begitu gembira sangat bila aku berminat nak belajar bahasa dorang nih. Budak-budak ni selalu kata kat aku yang dorang dah faham loghat kelate aku nih, pastu bila lagi aku nak faham bahasa dorang nih? Ye la, aku belajar la nih, lagi pun rugi juga tak belajar sebab dah hujung-hujung dah aku duk kat sini, tak tau bila lagi aku nak belajarnya. Lagi pun minggu depan aku kena jadi mc untuk program hari anugerah kat sekolah aku nih. Dasat wei, kene bercakap depan mak, bapak, datuk, nenek dan tetamu yang semuanya Iban nih, yang memang tak menggunakan bahasa melayu dalam percakapan seharian dorang nih. Ahhh berat le aku, macam ayam ngan itik bercakap la jadinya... huhuhu.... Tapi aku rasa macam dah tau dah respond dorang nih, terutama anak-anak murid aku ni, mesti dorang tersengih nanti, sebab bunyi budu aku mesti takleh tinggal punye aaaa... huh! Tengok le nanti, sapa-sapa yang aku tengok senyum nampak gigi je aku gi sekeh sorang-sorang!!!

2 comments:

P.Wakuba said...

Good luck jadi MC...Hargai masa yang ada sebelum kelik ke mache...thn depan jgn rindu pula dengan Tegelam ni ya..Apapun cerita di Tegelam ni sgt best untuk dibaca...

Man said...

aloh laaaa.. sedih weh... :(