Sunday, November 8, 2009

Gembira dan Sedih

Di bulan November ni banyak pula kisah-kisah gembira dan sedih yang aku lalui. Kadang-kadang gembira, kemudian sedih pula. Dan kekadang sedih dahulu kemudiannya gembira... Gitulah hidup manusia yang sementara ini, bagaikan sebuah roda yang akan sentiasa berpusing-pusing kekadang di atas dan kekadang di bawah.

Apapun, mari kita tengok antara peristiwa gembira dan sedih yang aku rakamkan sepanjang beberapa hari ini...


Piala Malaysia 2009


Selepas 39 tahun menunggu, akhirnya negeri aku Kelantan yang sentiasa dekat di hati aku nih berjaya melangkah ke perlawanan akhir Piala Malaysia 2009 menyaksikan perlawanan di antara Kelantan dan Negeri Sembilan. Aku yang terakhir kali menonton perlawanan bola sepak tanah air ni beberapa bulan yang lepas apabila Kelantan bertemu dengan Selangor untuk merebut Piala FA, namun Kelantan hanya mampu menjadi naib juara sahaja. Kali ini lagi sekali aku merasa gembira dan kembali menonton perlawanan bola sepak ni pada malam tadi disebabkan Kelantan memasuki perlawanan akhir merebut Piala Malaysia 2009 dan kali ini juga Kelantan lagi sekali mendapat naib juara apabila tewas kepada Negeri Sembilan dengan jaringan 1 berbalas 3. Di saat Kelantan gagal menjaringkan gol, perasaan aku begitu sedih sekali dan apatah lagi perasaan penonton yang seramai 65 ribu orang di stadium Bukit Jalil tu lagi lah merasa begitu sedih dan kecewa melihat permainan pasukan Kelantan yang begitu tidak menggembirakan penonton-penonton setianya. Namun di saat-saat terakhir, jaring gol Negeri Sembilan bolos jua, apabila Kelantan berjaya jua menghadiahkan satu gol untuk kami semua. Walaupun tetap gagal untuk membawa pulang Piala Malaysia tersebut, tapi dengan sepakan gol tersebut telah memberi sedikit kegembiraan kepada aku dan semua...

Apa pun tahniah diucapkan kepada pasukan Negeri Sembilan sebagai juara Piala Malaysia dan Kelantan selaku naib juara... Tahniah buat semua...


Kelas Malam


Bermula dari bulan Januari 2009 sehingga awal bulan November 2009, kami di Tegelam sentiasa bergilir-gilir membuat kelas malam untuk semua murid-murid di Tegelam nih. Akhirnya tanggungjawab aku untuk melaksanakan kelas malam ini tamat jua. Aku juga merasa sungguh gembira melihat kesungguhan dan semangat anak-anak murid aku ni untuk datang ke sekolah membuat latihan dan belajar setiap hari dari pukul 7 malam sehingga 8 malam. Walaupun mereka ini serba kekurangan, dengan elektrik dari generator yang akan ditutup setiap kali pada waktu malam di rumah panjang, jadi peluang yang diberikan untuk mereka datang belajar di sekolah diambil kesempatan sepenuhnya untuk datang ke sekolah. Tapi aku tetap juga merasa sedih apabila memikirkan keadaan mereka ini, sampai bilakah anak-anak kecil ini akan hidup di dalam keadaan serba kekurangan begini. Entah bila agaknya kerajaan yang bertanggungjawab akan melaksanakan tanggungjawab mereka kepada rakyat bumiputera ini. Walaupun negeri ini merupakan negeri pengeluar minyak namun banyak kekurangan yang gagal ditampung oleh pemerintah ini. Sampai bila agaknya ye...


Peperiksaan Akhir Tahun 2009


Bermula dari 3 hingga 6 November 2009, semua murid aku seramai 18 orang kat sekolah ni telah menduduki peperiksaan akhir tahun 2009. Peperiksaan ini diadakan untuk melihat penguasaan, kebolehan dan pemahaman murid-murid ini terhadap pembelajaran dan pendidikan (P & P) yang diajar oleh guru-guru dapat difahami dengan sebaik-baiknya oleh mereka ini. Aku juga merasa gembira dengan peperiksaan ini, kerana soalan-soalan peperiksaan berjaya aku siapkan dan dijawab oleh murid-murid aku dengan sebaik-baiknya. Aku pastinya akan merasa sedih jika aku gagal memberi pemahaman yang baik kepada anak-anak didik aku nih.


Keputusan Peperiksaan Akhir Tahun 2009


Setelah tamat peperiksaan untuk matapelajaran Matematik bagi kelas darjah 3, 4 , 5 dan 6 yang di bawah tanggungjawab aku, terus aku menanda jawapan. Alhamdulillah, syukur sangat kerana kesemua murid aku berjaya dan lulus dengan baik. Seorang daripada mereka mendapat gred A. Aku betul-betul merasa sungguh gembira. Dan perasaan aku tetiba merasa sedih apabila melihat keputusan seorang anak muridku yang agak lemah untuk semua matapelajaran termasuk Matematik ni dan sebelum ni kalau aku buat ujian ke latihan ke kebiasaannya dia akan gagal. Namun pada hari ini buat pertama kalinya anak murid aku ni lulus matematik nih. Ya Allah gembiranya aku dan aku rasa begitu terharu sekali. Sebelum peperiksaan, aku sebenarnya membuat latihan gerak gempur untuk mereka nih. Setiap kali lepas menyemak, kami pasti akan berbincang dan membuat pembetulan bagi kesalahan yang dibuat. Dan aku juga sempat membuat kuiz matematik seminggu terakhir sebelum peperiksaan. Bagi budak yang bermasalah seperti anak murid aku ni, kalau kita bagi la apa-apa denda yang teruk sekali pun dia agak sukar untuk berubah, sebab dah menjadi kebiasaan baginya. Jadi kita kena tukar cara yang keras kepada cara yang lebih lembut. Sentiasa memberi dorongan dan kata-kata perangsang kepada mereka ini. InsyaAllah pastinya akan terdetik jua di hati mereka ni untuk lulus dan berjaya sebagaimana kawan-kawannya yang lain.



Keputusan Permohonan Pertukaran



6 November 2009, Jumaat pastinya terpahat di ingatan aku ni. Hari tersebut merupakan satu hari yang begitu menggembirakan aku yang selama ini sentiasa merasa sedih kerana dihantar mengajar ke kawasan pedalaman yang begitu terasing ini. Alhamdulillah percubaan pertama aku untuk memohon pertukaran antara negeri akhirnya berjaya jua. Tiada kata-kata yang mampu terluah di bibirku pada ketika itu hanya lafaz kata syukur dan beberapa titis air hangat gugur membasahi pipi aku kerana keputusan yang tak disangka-sangka ini. Bayangkanlah, aku yang hanya baru di"posting"kan kat sini tak sampai setahun, dan aku mengisi borang e-gTukar ni pun pada hari terakhir permohonan ini akan ditutup. Namun sebagaimana yang kita ketahui inilah yang dipanggil "rezeki" yang memang kita tak ketahui... Alhamdulillah syukur sangat... akhirnya permintaan aku di hujung-hujung doaku itu diperkenankan jua oleh Mu... Terimakasih juga buat semua yang sudi mendoakan aku selama ini...

Namun, dalam aku merasa gembira begini... perasaan sedih dan pilu kini begitu terasa sekali bilamana aku melihat dan memikirkan akan keadaan anak-anak muridku ini. Walaupun tidak sampai setahun aku di bumi Tegelam, Simunjan ini, tetapi rasa kasih, rasa sayang dan rasa suka aku kepada mereka ini menyebabkan aku merasa sedikit berat hati untuk meninggalkan mereka ini. Entahlah... sepanjang hari ini sambil aku mengemas barang-barang aku ini, fikiran aku tetap teringat akan bocah-bocah kecil ini, bagaimana aku hendak memberitahu akan pulangnya aku ke semenanjung nanti pastinya tidak akan kembali lagi ke sini. Walhal mereka ini bila sebelum ini aku bergurau yang aku akan pindah sekolah pun dorang dah menunjukkan rasa tidak gembira, bahkan ada yang terus merajuk tidak bercakap denganku... Ahhhh entahlah, bagaimana agaknya. Yang budak-budak kecil tahun 1 dan 2 je asal jumpa aku je duk bertanya bila aku nak mengajar dorang lagi... aduslaaa bagaimana ye... Ni yang aku tak suka nak fikir nih. Apapun aku harap anak-anak murid aku ni pastinya akan mendapat guru-guru yang lebih baik dari aku yang banyak suka bermain dari mengajar ni!

post signatureItulah di antara cerita gembira dan sedih aku sepanjang minggu ini... Pastinya sebagai manusia biasa semestinya tiada dalam hidupnya cerita gembira sahaja dan tiada juga cerita sedih sahaja. Allah takkan menzalimi hambanya sebegitu, melainkan hambanya sendiri yang tidak ingin mengubah keadaan dirinya sendiri, yang hanya mengharap tanpa berusaha untuk mendapatkan sesebuah kegembiraan itu...

(huhu, apehal aku berjiwo pelik pagi-pagi buto nih, ai takkan sebab klate tok mene aku jadi gini plok! hihihi... )


5 comments:

maymot said...

dalam dilema gak ek,,sedih & gumbira bercampur baur dgn berita pertukaran piz...
murid2 di tegelam tu mendambakan cekgu yg baik cam piz...
piz lak mendambakan suasana ala kebudu-buduan...hu3

*yaAllah...Engkau permudahkan lah urusan cg piz..ameen

Man said...

sedih-gembira atau suka-duka ... walau apa yang terjadi pasti ada hikmah dan sebab-musababnya ... wallahualam ;)

piz said...

dilema jg laaa kak memot wei, sampai hr nih, lg sminggu nk kelik, ambo xleh nk royak lg ke budok2 nih..
xau nk wak tubik ayat gano laaa... susah laaa...

tu laaa, ambo x kira la gano pon, asal blh duk smnnjung pon jd lahhh, tp ambo kureng le cincaluk nih, budu okes :D

ameenn... ambo bukn cg baik sgt kak wei... byk duk main nih, sungguh nih!huhu

piz said...

ho la man, gtu la, ore kato bersusoh-susoh dulu, bersene2 kemudie, ye ke dok xtau laaa...

gapo2 pon syukur sgt blh kelik duk smnnjung, sene laaa sket nk jupo budu man dok :D

Lan Kemahang said...

Beruntungnya tak sapa setahun doh bOLE PINDAH...AKU D KUChing dah nak masuk 6 tahun tp masih lagi gagal untuk pindah...apapun tahniah..harap terus ikhlas mendidik anak bANGSA...