Saturday, January 17, 2009

Sehari di atas sungai...


Indahnya alam ciptaan tuhan... pergh sempat nyanyi lagi aku kt ats perahu nih... ni suasana senja, pict ni aku ambik masa duk kt tgh2 sungai nih... gamba yg kelam tu, sewaktu hujan... lencun kami kt ats perahu nih, sib baik ada payung... yg pasti pengalaman sehari aku di atas sungai ni amat bermakna...


Tilam baru dan stok makanan aku dan lis untuk sebulan, cukup ke nih?? kalo x cukup ngail udang pon blh, ikan keli boss pon bes gak. Itu je makanan kami, ala kadar je, ni pon dh dikira ok dah... nun tgk kt palestin nun, ape la yg dorang blh makan... jahanam israel laknatullah!


Dah siap memborong, dalam pukul 5 ptg, air sungai pasang... kami semua dah bersedia di jeti sungai sambil menunggu perahu kami untuk pulang ke Tegelam...Tgk tu, perahu mcm ni boleh memuatkan 7 penumpang, 2 pemandu, 3 buah tilam, dan barang2 kami... aku ingat dah tak muat dah brg2 nih... hebat tul perahu nih... rupa2nya peti ais, mesin basuh, perabot semua blh dimuat dlm perahu nih.. jgn tak caya plak...
Kat tgh2 sg ni sempat lagi berposing, siap berpayung lagi, sb hujan lebat...

Seronok... dpt gi jalan umah cikgu Syah, kt kg melayu di Simunjan... rasa gembira sgt sbb dh lama duk kt kwsn iban ni, biasa tgk rumah pjg, perahu ngan sungai je... hari ni dpt tgk jalan, kereta, motor, rumah org melayu dan semestinya dijamu nasi dgn lauk yg simple tp seronok, siap ada goreng pisang ngan kuih terang bulan (apam balik) lagi... Tengok tu banyak tak barang2 yg kami borong tu, siap beli tilam tu...

Perahu milik Boss yg kami naiki utk ke Pekan Simunjan, dari Tegelam ke pekan mengambil masa lbh kurang sejam, kalau melawan arus pula mengambil masa 2 jam

Tongkang yg membawa minyak generator



post signature waaa semakin berani aku yea... hr ni naik perahu... lps2 ni terjun sungai la plak! hehe.. yg pasti aku sungguh seronok hari ni... rupa2nya kt Simunjan ni ada perkampungan Kelantan, ramairakyat Kelantan bermastautin di sini, siap ada Surau Darul Naim tu... nanti2 kalo ada masa aku nk melawat le org2 kg aku nih, blh budu sebotol takpe dah!

1 comments:

aina.saffiyah said...

salam..k.waniee..gembira bercampur rindu, zura tgk pic too...hebat pengalaman yg telah diperolehi disana kan...tahniahhh kerana kini dirimu sudah mampu tersenyum...jangan lupakan org2 sini tau...jaga diri tau..;ov n miss uuuuuuuuu......idup ipkb..ekekekke