Sunday, October 25, 2009

Aktiviti Selepas UPSR 2009

Setelah sebulan peperiksaan UPSR tahun 6 di seluruh negara kita ni berlalu, pihak sekolah melalui guru-guru akan menyediakan pelbagai aktiviti yang bersesuaian dengan murid-murid tahun 6 ni. Sekolah aku kat Tegelam ni pun sama jugak, semua guru yang mengajar tahun 6 untuk semua matapelajaran dikehendaki menyediakan aktiviti yang bermanfaat untuk murid-murid nih. Bukan budak-budak je yang seronok, aku pun seronok juga dengan aktiviti yang dilaksanakan ni.


Ni antara aktiviti yang dilaksanakan untuk masa pengajaran aku. Antaranya aku mengadakan permainan Jenga ni, seronok juga main jenga nih, kena cepat mencongak matematik la. Tapi biasa akula yang kalah, hampes betul asyik aku je yang kena jenga nih, tak best betul. Lepas tu aku ajar budak-budak ni asas komputer. Biar dorang kenal apa-apa yang berkaitan ngan komputer ni. Budak berenam ni seronok belajar, tapi sayang sungguh, pc banyak kat dalam bilik IT nih, tapi hanya satu yang boleh pakai, yang lain terpaksa guna laptop ppsmi dan laptop aku je la. PC lain banyak tersadai macam tu je, nasib lah.


Selepas tu aku ajar pulak budak-budak ni asas menulis dan membaca jawi. Nampak mereka seronok dan teruja je nak belajar jawi nih. Dorang ni walau tak pernah belajar dan menulis jawi nih, tapi cepat belajar, tulisan pun cantik je. Aku ajar sekali je, dorang macam dah boleh buat latihan yang aku suruh tu. Tapi ketika nak menyambung huruf tu agak susah la sikit, kena biasakan dorang dengan tulisan jawi ni dulu baru dorang boleh cepat menulis dengan betul. Yang lawaknye, budak-budak ni siap panggil aku "ustaz", haha... si Brandon tu tanya aku betul ke tak panggilan untuk aku ni "ustaz"? Adoi la, terpaksa la aku terangkan beza ustaz dengan ustazah nih. Ye la dorang ni semua kristian, jadi tak pernah ada pelajaran jqaf la kat sekolah aku ni.



Ni pula antara aktiviti-aktiviti yang dilaksanakan oleh guru-guru tahun 6 yang lain. Ada yang buat kraftangan, menonton cerita, bermain batu seremban, belajar mengenal internet, bermain bola tampar, berlari kat padang, bercucuk-tanam, buat kuiz, sudoku dan macam-macam lagi.

Seronok la jadi budak-budak ni ye, ye la bagi peluang kat dorang, sebelum ni dari bulan Januari sampai hari periksa pun duk suruh dorang belajar betul-betul, bagi soalan latihan bertimbun-timbun, buat ujian setiap hari, ha sekarang ni bagi la dorang main-main sikit. Tapi jangan pulak langsung tinggalkan pelajaran tu sebab nanti kat sekolah aku ni bermula 2 hingga 4 November ada peperiksaan akhir tahun pulak. Budak-budak tahun 6 ni pun terlibat sama jugak, nanti keputusan peperiksaan ni dan UPSR akan digunakan untuk kemasukan ke sekolah menegah nanti. Tak lama lagi dah nak tau keputusan UPSR ni, harap-harap semua anak murid aku berenam ni dapat lulus dengan cemerlang. Itu la, kejayaan anak-anak murid, memberikan kegembiraan bukan sedikit kepada guru-guru ni.

Kadang-kadang risau juga aku memikirkan anak-anak murid sulong aku nih, macam mana la keputusan matematik dorang nanti. Harapan aku memang nak semua anak murid aku lulus la. Sebab dari sini aku dapat menilai pengajaran aku kat dorang ni ok ke tak ok. Emmm gitula. Tapi aku bersyukur sangat, sebab keenam-enam mereka ni berjanji nak meneruskan pelajaran mereka ke peringkat sekolah menengah nun di pekan Simunjan. Biasa sekolah menengah tak ada kat kawasan pedalaman ni, jadi terpaksalah dorang keluar dari hutan sungai tegelam ni ke pekan. Kalau dapat kelulusan yang cemerlang, boleh sambung belajar ke Kuching. Dua tahun lepas kakak kepada Olivia anak murid aku nih berjaya mendapat 5A dan sekarang berada di sekolah berasrama penuh di Kuching. Kali ni pun harapan kami juga biar ada la wakil dari mereka berenam ni dapat melanjutkan kemana-mana sekolah berasrama penuh.

Tapi bagi aku tak kisahlah sambung kat mana-mana sekolah pun asalkan ada minat nak belajar tu yang penting. Sebab ada juga budak-budak ni selepas tamat tahun 6 dah tak mahu sambung ke sekolah menengah. Kalau yang lelaki ada yang kerja menangkap ikan, udang, bertukang rumah, membuat huma dan sebagainya. Manakala yang perempuan pulak, seawal umur 14 tahun dah berkahwin. Aku kalau boleh nak dorang belajar sehingga tamat SPM pun dah kira ok sangat. Tapi kalau boleh dapat sambung pengajian ke menara gading lagi manis.


post signatureAku harap janji dan ikrar budak-budak berenam ni dengan aku sebelum ni akan terus terpahat di fikiran mereka nih. Kalau tak, aku sekeh je sensorang nih. Tu memang ada dalam akujanji aku ngan budak-budak nih. Semoga Cantona, Brandon, Ramoson, Olivia, Roslend dan Durina akan beroleh kejayaan dan lulus dengan jayanya...

Psstt... korang kalau lulus cemerlang tu jangan duk mintak hadiah terlampau pulak dari cikgu nih, kalau nak hadiah best mintak ngan pm 1mesia nun ;)

6 comments:

Anonymous said...

mu meme buke ustaz..tp USTAK

maymot said...

Uda selang seminggu tak gi sekolah...
Minggu ni pegi,minggu depan tak g plok...
Suko gak kak,,,leh dia tulun2 apa yg patut..uda da pandai masak nasik...ok gak tu,da kurang satu kije kak...hehe


psstt...apa akujanji piz ngan anak2 murid piz??

piz said...

mu ni ke salbiah, xdok pasal cr pasal ngan akku. nk kene sekeh skali skalo mu nih. Acu duk die gak!

piz said...

Ai kak nih, kalo anok murid ambo ni kene doh nih. Hhehe.bdk2 tegele xdok ponteng kelas, semo mari skoloh. mmg stp skolah wajib sedia prgrm utk murid2 ni.

ambo zmn skolah dulu pon skema je, xpernah ponteng skolah wpon lps preksa spm skalipon, adk2 ambo pon gtu jg, tp dlm hati nk ponteng jg skoloh nih, tp tgk warning abah ngan abe ambo tu, xjd la nk monteng nih, kalo toksir g skoloh jg kene bui 10 sbb, kalo diterima br diluluskn, tu pon kalo lulus,biasa x lulus pon! ambo bab2 g skoloh dr taski dulu skema sket, tp bilo g ngaji d u br brani poteng tu pon sbb nk kelik cuti lbh d mache. hehe

besla jd uda, mama sporting morting dok.

antara akujanji ambo tu, kalo thn dpn ambo tgk bdk2 ni x samb g skolah men ke, kawen awal lg dr cg dio nih, meme bulih nyekeh laaa.

maymot said...

uishhh,,
ganah akujanji cg piz...ekekeke

maymot said...

bukan kak jh sporting morting..
cekgu kelas uda lagi la sporting...,
siap kata-->>lepas pekse,kalau tanak datang sekolah terus pun takpe...hehehe

gi sekolah pun takde belajar...main jh...
sebab tu cg dia tak kesah sapa2 anak murid yg tanak dtg pun...