Sunday, June 14, 2009

Penghujung Cuti

Tinggal lagi dua hari lagi sebelum aku kembali ke Tegelam nun... Memang terasa berat hati sangat untuk aku meninggalkan bumi Mache ini, aku ni tak terasa pun nak pergi ke sinun semula. Entahlah, tapi korang paham sendirilah. Walaubagaimanapun, bila aku mengingatkan kembali tujuan dan cita-cita aku yang kononnya untuk menjadi seorang murabbi ni, teringatkan si bocah-bocah kecil di pedalaman Sarawak nun, yang begitu amat memerlukan seseorang untuk yang bernama guru untuk mendidik mereka walaupun berlainan bangsa dan agama... membuatkan diriku kembali semula ke alam nyata. Ye la, aku nak berkemas la ni, buat apa yag patut! (waaaaaaaaaaaaaa malasnyo, aku toksir giiiiiiiiiiii!!!)

Semalam, aku ngan adik-adik aku berjalan-jalan, meronda-ronda dan bersoping sakan kat KB ni. Dah akhir-akhir cuti baru nak pergi cari itu ini. Sambil-sambil pergi menghantar adik-adik aku kembali ke asrama di Maahad Tahfiz Sains Tumpat dan Maahad Muhammadi KB. Ye la, kalau pergi awal-awal kat Kb nun, ya Allah penuh bandar KB tu dengan kereta-kereta, bas-bas pelancong, jalan pun jem, kedai-kedai, pasar-pasar tumpuan semua penuh, tu sebab aku malas nak pergi awal-awal, biasa a "hero tok ggaduh"!!


Ni perjalanan aku dari Machang ke Kota Bharu. Best, jalan langsung tak jem, sampai ke KB pun tenang je. Tu tengok, masa kami singgah solat zohor kat Masjid Muhammadi, masih terdapat bas-bas pelancong kat dataran ni, tapi dah tak banyak dah, terima kasih kepada semua kerana sudi melawat negeri kami ni, selamat jalan, dan jemput datang lagi... Aku ngan adik-adik aku ni macam pelancong la pulak, siap pergi jalan-jalan kat persekitaran Istana-istana ni, nama je ore klate, tapi mane ada nak masuk pergi melawat istana ke muzium ke... hehe...

Selepas solat, berjalan-jalan kami pergi cari tempat nak makan la pulak. Adik aku ajak kami makan nasi ulam kat kampung kraftangan ni, kami pergilah kat sana, waaa ramainya orang, kalau kat sini tengah hari memang selalu penuh. Aku ni malas nak menunggu, baru je aku nak mengajak adik aku makan kat tempat lain, tup-tup ada orang dah siap makan, jadi kami pun makan lah kat situ. Makanan kat sini memang glemer, sedap dan murah, lagi satu cawangan dia dekat Pengkalan Chepa, situ aku biasa makan ngan geng-geng IPKB. Kalau nak merasa makan ala-ala stail kampung klate makan siap ada ulam-ulaman, budu, sambal tompayak semua, datanglah ke sini.

Dah kenyang makan, kami berjalan ke pasar Siti Khadijah pulak. Tujuan aku nak pergi beli keropok untuk dibawa ke Tegelam nun, yelah teringat kat kawan-kawan ngan anak murid aku kat sana. Aku beli keropok, sambal daging, asam dan macam-macam lagi lah. Adoila, macam mana la aku nak bawa semua ni... Haaa dalam aku duk melihat-lihat keropok kat situ, tetiba adik aku tunjuk kat satu benda yang tergantung kat kedai tu, mula-mula aku ingat kopi 3 in 1 tu, laa rupa-rupanya budu ketereh yang dalam paket tu (man wei... ambo dah jupo budu dlm paket tu... hehe) bes-bes, aku pun borong dalam 10 paket, setiap satu paket tu kat dalam tu ada pulak 4 paket kecil. Haha... aku nak bagi sebagai cenderahati spesel kat guru besar, cikgu-cikgu ngan budak-budak iban kat sana... waaa mesti glemer buduku!! kwang...kwang...

Macam-macam jenis serunding ngan keropok, dodoldan macam-macam lagi lah kat sini, kak memot ke lb ke sesapa la, kalau datang melawat klate, jangan lupa gi Pasar Siti Khadijah ye... hehe...

Huhu... sedih aku nak meninggalkan rumah aku ni, rupa-rupanya dah 2 minggu aku bercuti... alangkah gumbiranya hati aku ni kalau aku boleh terus duduk sini je, tak payah nak kembali ke sana... Wei piz, tadi kata dah bersemangat nak kelik sane, ape a... Wokey la, toksoh duk manjo2 la, aku ke ganah, apea !!! Tu gambar langit dari arah rumah aku, yang tu pulak pokok ape entah... yang bawah ni buah durian dari pokok rumah aku ni, baru nak belajar berbuah, kira dah besar macam ni dah kira ok la, kalau sebelum ni, kecik-kecik lagi dah luruh,ni dah besar sikit walau takde isi lagi, tapi kira nak belajar kan, ok la tu... InsyaAllah tahun depan berjaya bebuah dengan jayanya agaknya la... Tu se lagi buah yang warna hijau ni, apa namanya ye, yang aku ingat buah susu, gtu la. Ni masih putik lagi, kalau dah masak dia berwarna kekuningan sikit, buat jus bes...

Huhu... saja nak masukkan gambar ni, sebagai ingatan untuk aku... ye la, setiap pagi makan nasi berlauk yang dibungkus ni, harga nasi berlauk ni dalm RM1.50-RM3, masa aku sekolah-sekolah dulu RM1 je. Kalau kat kampung abah aku 50 sen je, tu dulu la. Petang-petang, adik aku selalu pergi beli pisang goreng nih, selalu beli RM5 ke atas, biasa la kat rumah aku cuti-cuti ni ramai le. Tu pulak pulut durian, sekarangkan musim buah, jadi si raja buah ni pun menjadi pendahulu buah yang ada kat pasaran sekarang ni. Aku rasa 2 minggu aku duk kat rumah ni, rasenya dah bertambah berat aku ni sikit, syukurla, tapi lepas ni tak tahulah macam mana, huhu...

Ni pulak pulut kuning tau, bukan kek. Ni mi aku yang buat, salah satu kepakaran mi aku, tapi takde sorang pun anak puang die mengikut jejak mi aku nih. Hehe... Mi aku buat pulut ni sempena majlis petunangan anak besan mi aku nun, adik ipar kakak aku la. Biasa kalau majlis kawen ke pertunangan ke, mi aku selalu la buat pulut kuning ni, tapi biasa buat warna putih-hijau, warna yang paling serasi dengan kami sekeluarga... Pulut ni ada 3 tingkat, setiap tingkat tu mi aku lapikkan dengan serunding daging, Pastu yang warna kuning bulat-bulat, panjang-panjang tu, telur dadar. Yang warna hijau kat atas tu, daun pandan. Rumit juga aku tengok mi aku buat ni. Ha, kalau sesapa nak bertunang ke nak kawen ke, nur ke lyn ke, ut ke sesape la, kalau nak buat hantaran pulut kuning ni, boleh a bagitau aku, nanti aku mintak mi aku buat yang spesel, 5 tingkat ke 10 tingkat ke... tapi warna hijau-putih la... hehehe...


Ni anak murid mengaji quran, ada la dalam 10 orang, yang paling kecik umur 4 tahun, yang paling besar umur 10 tahun. Semua ni sepupu aku ngan jiran-jiran sekeliling rumah aku ni. Aku suka sangat, dapat mengajar budak-budak ni mengaji. Lama betul aku tak mengajar budak mengaji. Dulu-dulu pun aku pernah mengajar kat sekolah qiraati, sebelum aku dapat sambung belajar ke Sintok dulu. Mi nga abah aku ni, bila aku balik bercuti, dorang pun bercuti jugak, ye la aku yang kena ambil alih mengajar budak-budak ni mengaji. Daripada mi abah aku duk sesaja kat rumah tu, ada juga faedah mengajar budak-budak ni, takdela rasa sunyi sangat.Biasa budak-budak kawasan rumah aku ni belajar mengaji kat sekolah qiraati kat bandar mache tu pada waktu siang, tapi malam-malam dorang ni nak mengaji lagi kat rumah aku ni. Biasa budak-budak ni datang selepas maghrib. Malam ni malam terakhir aku mengajar budak-budak ni, selepas ni aku mengadap budak-budak iban je, takde dah nak mengajar mengaji ni... Aku nak tengok nanti aku balik untuk cuti raya puasa nanti, budak-budak ni dah boleh naik baca quran besar pulak. Teringat kat arwah nenek aku dulu, dia la yang mengajar aku mengaji, siap kena rotan lagi, pastu selalu tanya hukum tajwid, kalau tak boleh jawab alamak kena marah, kena babel, tak ingat lagi kena rotan. Huhu... tapi sekarang, aku betul-betul berterima kasih kepada arwah nenek aku tu... rotan pun rotan la, asal boleh mengaji. Ni budak-budak ni, aku tak guna rotan sebab aku cari-cari rotan abah aku tu, tak jumpa, entah sapa yang sembunyikan rotan tu pun tak tahula, kalau tak boleh juga aku memanfaatkan rotan tu... konon la.

post signatureHari ni dah hari ahad, mesti kawan-kawan aku kat Tegelam dah sampai sana, tak pun petang ni dorang sampai. Ni apahal aku ni masih duk kat mache ni???, mu tak kelik ko?? Hehe, sebenarnya aku ada sedikit hal, jadi sebelum cuti hari tu aku dah mintak cuti tambahan... jadi jangan jeles la ye, nanti hari selasa ni aku kelik la ke tegelam tu, jangan runsingle. Tapi tiket aku?? tengok la malam-malam ni, kalau aku rase nak kelik, aku booking la tiket tu, relek a, hero tok gaduh!! kwang... kwang...

6 comments:

maymot said...

piz wei...

sedapnya nasi berlauk...
sedapnya nasi ulam....
sedapnya pulut tengkat2...
sedapnya pulut durian...

tu yang piz liat nak kelik tegele..
;p


-->buah susu tu buah apa piz??tak penah tgk pun...cer piz tunjuk buah tu versi yg masak plak..,nga versi terbelah nak tgk kt dlm dia camne...

Serupo buah pauh tapi buah susu ni cam bulat dooh nga kulit licin mulus...hi3

piz said...

meme sedap kak wei... meme malas la kak nk kelik sano ...

tensen2, bakpo la ambo ni terpilih g sano... huhu

ni sbb coti pjg 2mingg la ni, kalu smingg x la teraso sgt... waaaaaa

takpo, bln 8 ni ado coti lg sminggu, kalu ambo sero nk kelik, ambo kelik a... supo skalo a kak wei, duk die2 ;)

buoh susu tu meme comel jh, licin molek bkn srupo buoh pauh, isi die manis2 skit. gano nk royak eh... tp kalu wak jus meme sedap, buoh susu+susu cair, pahtu blend, sedap kak... kt tegele xdok buoh ni... huhu

nur_raudhah said...

salam...comei r pulut kuning tuh..camner wat yer piz...erm..wat tempahan gk yer..huhu

piz said...

wslm nur...
come la jg, nur berminat ko, kalo stakat ganu tu blh a ambo mintok mi ambo buat tu nur... royak jh bilo2, bereh jh.

Mi ambo x ambik tempahan pon, tu suko2 jh, biasa buat utk kakok, abe, adik yg tune, nikoh, x pon kalo sdaro maro mintak tlg, mi ambo buat la.

Kalu nur berminat royak jh ;)

Anonymous said...

piz wei aku nak tempah boleh tak? nak kahwin nie :D


antu UT

piz said...

tmpahn utk kwsn klate nga ganu jh.
bilo nyo mu nk nikoh nih?
royak awa2 sene aku mitok mi aku wat.
pulut hijau-putih xpo ko? haha