Monday, June 1, 2009

Kamek udah pulai...

Sabtu, 30 Mei 2009

"Kamek udah pulai..." Hehehe... akhirnya aku sampai juga ke rumah aku ni. Pagi Sabtu aku sampai, pulang untuk bercuti selama dua minggu sempena cuti sekolah. Seronok tak terkata. Masa kat airport KB, rupanya sahabat maya aku si Bee ni pun ada, tapi aku ni jenis tak perasan sangat orang ni, sory la Bee, lain kali mu tegurla aku, baru aku perasan. Lagipun aku sibuk duk borak ngan kawan-kawan aku ni, kalau aku tau mu ada, boleh aku minta tolong mu angkut barang-barang aku ni... hahaha.

Aku sampai kat Pengkalan Chepa dalam pukul 8.30 pagi, abah ngan adik-adik aku ada duk menunggu. Lepastu kami terus bergerak ke USM Kubang Kerian untuk urusan konvokesyen aku keesokkan harinya tu. Sampai je kat USM, hujan turun selebat-lebatnya, aku tengok dah ramai pelajar IPKB dan IPG dari Terengganu kat tempat pendaftaran dan pengambilan jubah konvo. Aaa hujan pun hujan la, aku ni semenjak duk Tegelam nun klau hujan memang merupakan satu rahmat kepada aku, jadi aku tak terasa sangatlah kalau hujan turun ni. Aku redah je, bes juga main hujan ni... Waaa ramai juga aku jumpa kawan-kawanku ni, geng-geng kelas aku pun ada. Seronok jump dorang nih, semuanya sibuk duk bertanya perkembangan diri masing-masing, ye la dah hampir 5 bulan lebih kami berpisah ke serata tempat di Malaysia ni, macam-macam ceritalah. Tapi aku tak boleh lama sangat, sebab aku ada program pulk lepas ni. Jadi lepas ambik jubah aku yang berwarna maroon ni, hai-hai ngan kawan-kawan kejap, aku pun bergegas pergi ke tempat abah ngan adik-adik aku sedang menunggu. Esok pulaklah aku jumpa ngan kawan-kawan aku ni.


Dah duk dalam kereta baru la aku terasa lapar, ye la dah hampir kul 10 pagi aku belum makan apa-apa lagi. Belum sempat aku bersuara, abah aku lebih memahami aku, abah aku tanya nak makan kat mana ni? Hehe, apa lagi, aku teringat-ingat je kat nasi kukus Haiqal dekat cabang tiga Pengkalan Chepa nun. Jadi kami makan kat situ la. Waa sedapnya, nasi kukus ni memang menjadi makanan kegemaran aku dan rakan serumah aku semenjak kami duduk kat maktab ni. Sedap, masuk pulak ngan selera kami semu ni. Tapi nasi tak cukuplah, segan pulak nak mintak tambah. Hahaha.


Lepas kami selesai makan, abah aku mengajak kami semua balik ke kampung sekejap. Ooo rupa-rupanya hari ni sepupu aku kahwin, jadi abah aku nak pergi ikut rombongan "belarak" pengantin lelaki ke rumah pengantin perempuan. Ye la, aku pun ikut sekalilah, walaupun aku dah terbayang-bayang bantal ngan katil, tapi aku ikutkan je la. Dah lama tak jumpa saudara-mara aku kat kampung ni. Tahniah buat wani dan isteri.

Tengoklah suasana kampung aku yang berhampiran pantai ni, dekat je ngan Pengkalan Chepa ni. Suasana pantai ni tak macam masa aku kecik-kecik dulu, dulu pantai ni jauh dari jalan, sekarang ni dah terhakis, jadi terpaksalah ditimbun dengan bongkah batu yang besar ni.

Tu rumah yang bercat kuning ni rumah arwah nenek aku. Sedih kami tengok rumah ni, dah jadi rumah tinggal dah, yelah sapa lagi nak duduk kat rumah ni, semua anak cucu dah ada rumah sendiri, jadi rumah ni terbiar kosong je la. Abah aku sebagai anak lelaki tunggal pun, duk jauh dari kampung ni, jadi tak boleh la nak menjengok rumah ni selalu. Tu yang sebelah tu pulak surau atau pun balaisah. Balaisah ni bersebelahan ngan rumah nenek aku je. Asalnya balaisah ni dibina oleh arwah atok aku yang telah meninggal dunia hampir 30 tahun yang lalu... Alhamdulillah, balaisah ni masih tetap digunakan hingga ke hari ini oleh masyarakat kampung sekeliling. Terim kasih kepada sepupu sulung dalam keluarga kami iaitu abe di, yang tidak jemu-jemu memastikan balaisah yang kecil ini sentiasa berpenghuni dan diimarahkan dengan sebaiknya.



Ahad, 31 Mei 2009


Tahniah dariku untuk semua penerima diploma pada hari ini. Hari ini merupakan majlis konvokesyen aku untuk penerimaan Diploma Perguruan yang diadakan di Dewan Utama, USM, Kubang Kerian.

Inilah dia jubah aku, warna maroon. Kalau pelajar lelaki wajib pakai songkok hitam, perempuan pulak wajib pakai tudung pink... huhuhu. Seronok rasanya, ye la, berkonvo dalam negeri sendiri, best la. Akhirnya tempoh setahun aku mengikuti KPLI ni diiktiraf dengan penyampaian diploma oleh Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia, Datuk Hj. Alimuddin B. Hj. Mohd Dom. Kali ni negeri Kelantan menjadi tuan tumah bagi majlis konvokesyen ini. Majlis ini melibatkan guru-guru dari IPG cawangan Kota Bharu, Batu Rakit, Kuala Terengganu dan Sultan Mizan, Besut. Pelajar IPKB memakai jubah berwarna maroon, Batu Rakit, berwarna Biru dan Besut memakai jubah berwarna hijau.


Walaupun dah beberapa kali aku menyertai majlis konvokesyen ni, tapi aku tetap kelam kabut je. Hehehe, dah le datang lewat, orang dah masuk semua baru aku terkejar-kejar masuk dewan... piz ni meme sokmo gini, ape a! Apa pun, aku nak ucap tahniah kepada semua, semoga dapat menjadi seorang guru yang cemerlang, gemilang dan terbilang!!! (macam pernah ku dengar ungkapan ni, aaa lantak le, melayu kan mudah lupa!).


post signatureHehehe, 2, 3 hari ni mulut aku ni asyik tersengih memanjang je... ye a boleh duk mache, nye gumbira la. Kalau tak percaya tanya Bee ke Limbang ke Nur ke... mesti dorang sengeh je, betul tak? Hehe. Memang bes la duk umah, yang pasti aku dah jumpa ngan budu, makan nasi ngan lauk klate bkn lauk ala-ala tegele tuh! (bersyukur la wei, ape a!), se lagi skang ni musim buah-buahan rupanya, waaa apa lagi aku serang je la buah mokte, duye, pauh semo la... hahaha!!

Tak lupa ucapan Hari Gawai untuk seme yang menyambutnya, terutama anak-anak murid kat Tegelam.

Juga buat kak memot sekeluarga : " Ya Allah ya tuhanku... permudahkanlah dan jangan menyusahkan..." Semoga kak memot dan keluarga dapat bersabar dengan ujian ini, dan moga-moga uda lekas sembuh dan dapat kembali bermain basikal...


8 comments:

Evelyn said...

ewah piz, den tompang gumbira skali la.. piz.. kalu dah kek umoh tu, jgn dok merayau yo piz, bawak2 la nolong omak kek umoh tu, jgn asik panjat pokok yo.. keh3...

piz, slamat ari gawai..
gayu guru gerai nyamai piz.. kih3..

maymot said...

uish evelyn..kamuk skiping iban ke?? muahaha

piz..tahniah piz...
lawa jubah..anta la mms ke kak piz paka jubah comey tu..

Dan maceh banyok2 la piz...

Dok mache pun tak lupa nak doakan kak dan kuarga agar sehat sjahtera...

tenkiu,tenkiu,moga doa2 selalu...he3


-->>Doa2 terpilih dah masuk dlm buku nota lom???? :)

maria said...

kwane..tahniah..tahniah...eeiii..ore pulok suko dgr kwane nk konvo..nnt jange lupo letak gmbr tgh paka baju konvo tu deh...nk tgk ar....

piz said...

lyn...

haha, ambo x panjat pokok kali ni, tp g panjat2 kat kedai buah je, lg senang! haha

gayu guru gerai nyamai lyn... ;)

piz said...

kak memot...

timo ksh... hehe, konvo main2 jh ni kak, kalo phd tu ye a jg, plok tu sij maktab je kak...

ye la, sie ke kak ngan kuarga kak tu, lagi2 uda tu... hrp2 cepat baik la.

piz said...

maria...

samo2 la che' wei... ni knvo kali ke brapo pon wak peel hero x gaduh supo skalo la che'... haha... ingt kito konvo pd ngan serdang dok, besnye che' dok...

tu, kwani dh upload gamba jubah tu ok le tu ;)

nur_raudhah said...

salam piz...tahniah yer..
selamat mghabiskan cuti 2 mggu...huhu
mmg seronok duk rmh lelame ni..:)

piz said...

wslm nur...
timo kasih ;)
x saba nk kelik coti bln 8 plok :D