Saturday, April 11, 2009

Masuk Hutan

"Cikgu... cikgu... cikguuuu..." Aaaaaa sape plak menjerit-jerit panggil cikgu pepagi nih!! Rupa-rupanya anak-anak murid aku ni, memang tak boleh tengok aku ni rehat sikit je, ada je yang datang cari (tak ikhlas le plak!). Padahal aku ni malas nak bangkit. Duk baca novel ni dah berhari-hari tak abis-abis lagi, pelik nih. Rupa-rupanya si Olivia ngan Ramoson ni nak ajak aku pergi cari pokok kecil untuk hias kelas bagi pertandingan kecantikan kelas ni.

Malasnya la aku. Tapi melihat kesungguhan budak dua orang ni, ye la aku ikutla. Budak ni ajak aku pergi cari pokok tu kat belakang bentang (rumah panjang) yang dekat dengan huma tu. Aku belum pernah sampai lagi kat sana, dengar-dengar kat situ kawasan hutan, huma dan semak la... Emmmm berfikir-fikir juga aku, nak pergi ke tak, sebab ada juga cerita yang aku dengar kat situla orang kampung jumpa sawa (uuuuuuuuuuuu binatang yang aku tak suka), oink-oink hutan (binatang berwarna pink), kera (orang Iban kata kalau masak sedapppp!!) dan macam-macam lagi la.

Isy nak pergi ke tak? Tapi budak ni tetap juga memujuk aku dorang kata kita pergi dekat je, tak masuk dalam. Emmm ye la, kejap aku kena bawa peralatan aku dulu, senang apa-apa, boleh hubungi dorang ni dari dalam hutan nun...


Mula-mula ok lagi la, jalan-jalan lintas padang sekolah, lalu kut tepi bentang dengan gereja, lepas tu jumpa semak, lopak air (sib baik kat sini takde pacat... hehehe). Masuk lagi, jumpa huma yang sedang masak ranum ni, separuh dorang dah tuai, tinggal lagi separuh. Dorang buat secara gotong-royong. Inilah kelebihan orang Iban kat seluruh Sarawak ni, yang masih mengekalkan tradisi bergotong-royong untuk menuai padi. Kalau orang Bidayuh pun dah tak mengamalkan tradisi ni.

Jalan lagi, adusla nampaknya semak-semak semakin menyamai tinggi aku ni, dah rasa miang-miang dah kat kaki ngan betis aku nih. Tapi tak jumpa lagi pokok yang dikehendaki tu. Isy budak ni, dah tinggalkan aku kat belakang pulak. Woi... tunggu cikgu ni.....

"Cikgu kita dah sesat..." Dengar suara Ramason kat depan melaung. Alamak, biar betul budak nih. Ha tengok betul-betul... Runsing dah aku nih. Kejap tu dengar budak berdua ni gelak kuat-kuat kat depan. Hampeh dorang main kan aku la nih. Eeeee geram betul aku, dalam hutan gini pun nak main juga. "Aiii bila la nak jumpa pokok kamu ni, cikgu rasa dah makin jauh ni..." Dah mula merungut dah aku... ye la, makin lama makin jauh. Tak jumpa-jumpa juga. Budak-budak ni cakap kat depan sikit lagi.

Tapi, kena melompat anak sungai ni dulu. Oho mencabar sungguhla, aku kena lompat! Macam mana la aku nak lompat, jauh juga jarak tebing nih. Aku tengok Ramason ngan Olivia melompat elok-elok je. Sampai giliran aku, aku cuba ambik lajak... sampai depan tebing tu aku lompat ke bawah... hehe, lepas tu aku panjat dari bawah pulak. Wei, mana boleh a, jauh tu. Tapi masa patah balik, aku nak buat cara yang sama juga, tapi sebelum sempat aku turun ke bawah, zup! kebabum, aku terus jatuh dalam anak sungai tu, tanah licin la. Adoi la, jatuh juga aku. Habis basah. Tersengih-sengih je budak nih, hampeh!

Budak-budak ni kata kat aku: "Baru cikgu ganas kalau macam ni. Ni tak, asyik memerap dalam bilik cikgu je, main komputer. Sesekali bagus juga cikgu keluar masuk hutan nih, betul tak cikgu?" Ces budak ni sempat lagi nak mengenakan aku nih. Dah-dah, banyak cakap pulak budak ni. Pokok yang dicari tak jumpa pun lagi. Membebel je aku kat dalam hutan tu, sampai budak ni cakap kat aku jangan bising dalam hutan, nanti kan......... gulp... terus aku diam. Malas aku pikir. Bila dah hampir sejam tak jumpa juga pokok tu, aku ajak dorang balik. Ajak dorang cari dekat tepi sungai je. Akhirnya dorang ikut juga arahan aku tu, mungkin kesian tengok aku kut, ye la tengok rupa aku dah jadi macam budak Iban dah, habis seluar basah, berselut pulak tu. Aku takleh bayang kalau la ada lintah ngan pacat sekali... itu baru betul-betul mencabar.

Akhirnya kami pulang juga... tapi budak ni sempat lagi ajak aku masuk hutan yang belah sana pulak petang ni... Hehehe, aku kata takpe la, semula-semula la (dalam hati, lebih baik aku melepak kat depan laptop aku ni daripada aku masuk hutan nun...).

post signatureMasuk hutan la pula aku kali ni... nampaknya, satu lagi pengalaman aku duk kat Tegelam ni... Berani mu masuk hutan, dengan budak-budak dua orang pulak. Bila difikir-fikirkan, memang sesuaila kursus-kursus yang disediakan sepanjang aku berada selama setahun di IPGM cawangan Kota Bharu. Semua sekali aku dapat praktikkan sekali. Suasana kat air (sungai) dan suasana dalam hutan. Berbaloi betul la program BIG (Bina Insan Guru) kat Tasik Kenyir dulu tu. Lepas ni jangan harap le aku nak ikut budak-budak ni masuk hutan lagi...

2 comments:

maymot said...

hmm..

kak rasa kan...

piz yg ajak diorang masuk utan ni...

piz nak denda diorang pasal hal yg wat piz ngamok aritu..



-->>teori kak la...kuang3

piz said...

wei kak ni, xde pasal nk ajak budak ni msk utan (tp...... sbnrnye mmg ambo terase lame dh nk msk utan tu...hahaha)

bkn ambo yg denda dorang ni, dorang ni yg reging ambo nih! lps pusing situ, masuk jln lain plak, lompat parit la, mcm2...hu3