Saturday, April 18, 2009

Jom mewarna...

Hari ni kat sekolah aku ni ada buat sesi persekolahan ganti untuk cuti raya (cuti raya aku seminggu, sama ngan cuti sekolah yang majoriti Islam), tapi gb aku gantikan dengan aktiviti gotong-royong bersama penduduk Iban di kampung Tegelam ni. Tu aku cakap, orang-orang Iban ni bagus sungguh, kalau bab-bab gotong-royong, hal-hal persekolahan anak-anak memang akan bekerjasama. Golongan ibu memasak di dapur, golongan bapa bergotong-royong membina pondok ilmu dekat jeti, lagi senang a aku duduk layan blues sambil bagi makan kat croc!! ops... kat ikan, ye ke? haha sorila, aku bukan jenis berjiwang sekarat tu, buang mase aku je, baik aku lepak main games, lagi best! Manakala golongan cikgu ngan anak-anak murid ni duk sibuk membuat mural ngan menjahanamkan dinding sekolah (bukan aku...).

Ha, ni la dia dinding-dinding ngan lantai sekolah telah, sedang dan akan dijahanamkan oleh aku and the geng! Aku ngan Nisa bersama dengan empat orang murid ditugaskan untuk melukis dinding dan lantai di beranda kelas dengan perkataan dan membuat mural bagi subjek Bahasa Inggeris. Manakala cikgu-cikgu lain ditugaskan untuk subjek Sains, Matematik, Bahasa Melayu dan Pendidikan Moral. Tak tahula apa jadi pada dinding sekolah ni. Esok aku sambung lagi nak cuba mewarna dan melukis dinding pula. Lepas tu aku nak tampal gambar-gambar kartun kat dinding tu, biar jadi sekolah kartun... haha... sapa suruh aku buat, nasib a sekolah ni dapat orang hampes macam aku ni. Seronok juga aku buat benda-benda ni. Ye la, biasa aku antara yg lewat sampai sekolah (biar rumah kat tepi sekolah pun...), tapi hari ni, aku pulak antara yang datang awal ke sekolah, terus buat kerja pulak tu... sebab kerja memain macam ni aku seronok la, cuba bagi kerja serius, mesti aku malas punya (alamak aku punya rph minggu ni tak siap lagi la... ini antara contoh kemalasan aku la ni...).

Tengah hari tadi, lepas makan bihun goreng (bihun ni kakak, Al ngan Lis masak ye!) kenyang-kenyang kat bilik guru, aku balik rumah aku, tengok dorang ni duk bersiap-siap nak keluar. Ooo dorang nak pergi mandi kat air terjun Ranchan nun, ajak aku sekali, tapi aku malas la nak keluar,lagi pun baru semalam aku keluar ke Kuching. Baik aku melepak macam biasa la. Lepas rehat semua, siap sempat bergosip-gosip lagi, aku sambung kerja aku ni. Ape kerja aku ni ye? Hahaha... ni la kerja aku duk mewarna kartun-kartun ni, sponge bob, garfield dan macam-macam lagi la... Inila kerja aku yang bersungguh sangat, sampai tak sempat nak berjalan-jalan membaca dan borak-borak ngan kawan-kawan aku yang realiti ngan alam maya tu... tapi sempat la bergosip panas tu... (yang ni memang aku geram sungguh la, sanggup le orang tu menipu kawan sendiri, tipu kaw-kaw pulak tu... emmm takpe la, nampaknya dia tak kenal sape lagi aku ni... tengok la nanti...). Aku mula kerja-kerja ni dah beberapa hari lepas, ni tak siap-siap lagi. Biasa aku tidur dalam pukul 1 pagi, tapi sekarang ni aku tidur pukul 2 atau 3 pagi duk buat benda ni. Zaman aku ambik SPM dulu tak macam ni...


Ini pulak ikan ape a, lupa plak aku ni, besar tu, dalam 15 kilogram, ni bos yang tangkap, dia jual dalam RM 300 lebih la... besar sangat ikan ni, tak mau la aku, setakat bergambar ngan ikan ni boleh a, sian ikan ni kena jadi model, ramai pulak bergambar ngan ikan ni... Habis kelas hari Jumaat, dalam pukul 11 pagi, air dah pasang, jadi aku ikut kakak ngan Al pergi ke Kuching, ada hal sikit... lepas tu pergi ke The Spring ni saje jalan-jalan, sempat singgah kat MPH beli alat-alat tulis dan peralatan melukis untuk menconteng dinding sekolah tu. Aku jeling-jeling juga buku-buku kat situ, mencari-cari buku terbaru Ramlee Awang Mursyid tu, tajuk "Mikael", tapi tak keluar lagi la (mana buku tu ws? bila nak keluar buku ni?). Esok adik aku kat Tangkak tu cakap nak pergi pesta buku kat kl tu, ada pelancaran novel baru Tuan Sabariah Tuan Ishak ( zaujah tok guru aku a) tajuk "Bidadari dari Timur", memang adik aku ni setiap tahun wajib pergi pesta buku tu... hantu buku juga dia nih, takpe, nanti cuti ni aku rompak a buku dia ni.

Lepas tu, dalam pukul 8 malam aku sampai ke Tegelam. Kami terus balik, tak bermalam kat Kuching, sebab hari Sabtu kan ada program gotong royong tu... Kali pertama aku naik perahu di waktu malam, nasib baik air pasang, jadi tak payah nak berjalan dalam lumpur la. Runsing juga aku, takut ternampak mata merah dalam air ni...huhu, syukur aku tak nampak ape-ape. Masuk dalam bilik aku tengok bercahaya je bilik aku ni, padahal lampu terpadam... waa rupa-rupanya binatang kecik tu yang menyala tu, ha kunang-kunang, banyak pulak. Lawa la pulak, bercahaya berkelip-kelipan. Dah tu, aku sambung lagi kerja mewarna aku ni... seronok...

post signatureJom, sesapa nak menjoin aku mewarna mai la, banyak lagi nak warna nih... kalau ada anak-anak sedara aku si khayr, umayr ngan dhuha ni mesti berebut ngan dorang nih... huhu

5 comments:

maymot said...

uishh piz..sapakah member piz yg kureng asam terrlebeyy garam suka dok tifoo sana sini tuh??

dia tatau ke kalo piz ngamok mau tenggelam tegelam tu...haha

piz said...

tok tau la kak wei, bia ke dio la, lamo mano gak nk wak kijoe nipu gtu..

ke kalu ambo kato ambo bekeng, gedebe, pakat suko belako, x sir ccayo, mujur la kak ccayo!(ambo zmn sekoloh men mulo pernah dilantik jd ketua samseng, jgn xtau!)

maymot said...

uishh,,ganah mung piz..

perghhh...ketua samseng tu!!

ada buli budak2 dok..? Kak sekeh kang buli2 neh...!!

辣妹護理師俱樂部影片 said...

汽車分期車增貸
車貸可以降息
他行汽車代償轉貸增貸
降低利息
車貸降息免煩惱
14年車銀行汽車貸款
可辦汽車貸款未過件‎
銀行車輛貸款
中古車銀行貸款

成人文章 said...

無碼女優
h漫卡通
a漫卡通成人動畫
情人視訊交友網
a漫卡通成人動畫
a漫卡通成人動畫
性愛派對自拍影片
免費a片卡通漫畫
無碼影片a片