Wednesday, July 2, 2008

Nok cerito...

Lame dah aku tak update blog nih! Bukan ape, byk sgt aktivitinye... Dgn perkhemahan yg melibatkn PPIM kt Etno Botani, se lagi BIG kat Pulau Poh di Tasik Kenyir... Penat wei... berturut-turut plak tu. Lps habis aktiviti tu, kena g Gua Musang plak, utk prktkum wajib aku kt sane... Korang bayangknla, dgn muka serabai, x terurus, penat, dgn x ready ape2, aku g melapor diri kt sekolah tu! Dasat sungguh keadaan aku nih!Nasib baik, cikgu besar xde mase hr pertama daftr tu... (Utk cerita pasal sek kt gua ni, aku cerita smula la...)

Ok, mengingatkn janji aku kat ck, nk citer pasal perkhemahan aku hr tu, aku citerla serba ringkas dan tunjukkan gamba sikit2. Yg ppim tu agak memboringkn sdkit sbb asyik berceramah dan kurang mencabar sgt tp yg mencabarnye, kami sentiasa rase kelaparan, sbb x cukup makan! haha... Se lagi kt sini aku dipaksa mengasah dan mengeluarkn bakat terendam aku dlm melukis... korang tau, tetiba aku kene jd plukis watak2 binatang yg ade dlm lagu bangau oh bangau tu waktu persembahan mlm akhr tu, tp oleh kerana aku ni jenis pelukis segera yg hampeh, jd seme watak binatang yg dijdkn topeng tu aku lukis menyerupai kartun, kwang... kwang! Sampaikn mase persembhn mlm tu, seme bdk2 ppim utk seme ip zon timur ni termasuk lect ketawa sampai keluar air mate!! Hohoho...



Yg BIG plak bes la jg. Ade rase cabaran la skit, terutama masa buat "water confident" tu... dh la aku ni x pandai berenang, penat duk kuak, mase tu aku rase nk lps tgn aku mcm tu je, biar org dtg selamatkn aku... hehe nasib baik member2 bg smangat! Akhirnye berjaye la aku buat kuak bebas tu dan sampai ke tebing... Yg mencabar lg, bila perkara utama yg aku nk elak, iaitu memasak!! Korang tau x, mase mula2 sampai, aku dh beri tugas sbg tukang masak!! HAmpeh tul, dahla kene masak utk 17 org ahli kumpln aku nih! Rase nk pingsan bila dorang bahagi2kn brg2 masakan, termasuklah ayam, ikan, daging basah!! Huhu... spatutnye aku ngan kawan aku kene masak berdua utk kumpln aku... punyelah terkejut kucing aku!! Tp nasib masih menyebelahi aku, disbbkn hr pertama sampai, jd kami stp kumpln dibenarkn masak beramai2... hehe... selamat aku, jd aku pn jd bos la, jd tukang arah plak!! haha... tp tgh mlm tu aku kene masak nasik dlm periuk bsr utk pg esk berdua je... korang tau x ape jd pd nasik tu??? huhu... nasik tu masak separuh, tp terlembik plak, yg separuh lg mentah plak!! HAbis petua aku mintak ngan budak2 ni care nk elokkan nasi ni... tp ttp gtu jg!! Esk tu member aku yg bertugas pg tu terpaksala menggoreng nasi tu... krn nk alas perut masing2 kami makan je... huhu...


Tp yg bes pn ade, dorang tlh mengangkat aku sbg pakar dlm membuat air teh o! Dorang kate air aku buat bes!! Hihi... bangga la jg, w/pn nasik mentah!! Selain tu, ambo sronok sgt mase kembara kat air terjun Saok, selain terpakse berperang dgn si pak chat, aku turut berpeluang mengail ikan kt air terjun tu... biase aku mengail kt tasik ngan sg biase je, kali ni kt air terjun plak. Ikan plak byk tu... Lps tu kami kene masak plak, gune bahan2 yg ade kt keliling air terjun ni... kali ni aku berjaye mengelak dr memasak, tp aku jd tukang tiup api plak! Nasib a. Tp yg aku rase x puas hati sgt2 bila kami x dpt nk mandi air terjun Saok tu, sbb bot dh menunggu kami, frust la jg!

Mlm akhr kt Pulau Poh ni, aku ingt aku berjaye dh mengelak dr aktivt yg aku cukup x suka dan x reti, ape lg kalo x aktvt masak memasak! BAyangkn aku yg hampeh ni tetiba jd tukang masak bihun goreng utk hampir 120 org!! Nasib baik aku jd tukang menumbuk ngan mengacau bihun tu je, kalo x, xtau bihun tu jd ape!! Hoho...


piz: Teruk sungguh perangai aku ni kn!! Xtau bila la nk berubah jd beto2 org... asyik memain je keje mu piz! Tp dr aktvt big tu, adela jg terlekat bende yg +ve tu skt! Hehe...


3 comments:

mohad said...

salam.. apa khabar sekarang..

pirah lah said...

woii..
masak Bihunn pun bising ka...wakakakukuki

piz said...

slm ijad,

ambo Alhamdulillah baik... Ijad guan o dh loni? lamo x g jengok masjid demo...


woii yb..

meme kene geger la yb..., ambo ni mano reti bzb masok2 nih! sbb tu la riuh so pula poh tuh!!