Friday, May 16, 2008

Memori Hari Guru

Tahun ni merupakan tahun pertama la bagi aku untuk menyambut Hari Guru ni, walaupun bukan secara rasmi lagi, InsyaAllah aku akan tamatkan kursus ni dlm bulan 11 ni..., tapi sebelum tu aku kena mengharungi ujian sebagai guru kat sekolah bermula 29 Jun ni, ala latihan praktikum selama 3 bulan tu... Aii rungsing jg aku ni, plak tu aku dapat praktikum kat Gua Musang, susahla aku nak kelik umah tiap2 minggu... jauh jg tu... huhuhu...


Ape pun aku terimala kat mane jua aku ditempatkan, kan nak jd cikgu, mana bulih pilih2 nak mengajar kat mane... terima je la dengan redha... Ingat niat mu mase mula2 dpt tawaran dulu tu... tu mou aku dgn diriku... jd janjiku dgn diriku ni kena la ikut...


Bangun subuh pagi tadi, tgk kat handset penuh sms... rupa2nye ucapan sempena hari guru... nak tergelak plak, ye la dulu aku yg duk ucap Selamat Hari Guru kat cikgu2 kat sekolah, saing2 yg dh jd cikgu, termasuklah kroni2 aku di seluruh Mesia ni... tup2 kali ni aku plak yg dpt ucapan ni... Tima kasih buat seme yg sentiasa mengingati daku nih, segala nasihat dan dorongan kalian seme takkan kulupakan... ape2 pn, kalo nk merasa makan free ngan aku bulihla calling2 aku ni... bulih aku belanja kepuk gote nga air singer beng... hehehe...


Bila aku sebut Memori Hari Guru ni, aku teringat la kenangan zaman sekolah2 dulu... selalu la kumpul duit beli hadiah kat cikgu-cikgu yg mengajar aku..., kalo tak pun aku buat kad untuk guru-guruku ini... Kalo dapt bagi kat dorang ni, satu perasaan bangga dengan ucapan terima kasih yg tak terhingga akan lahir dengan sendirinya... Memang aku dan saing2 aku dulu memang amat menghargai cikgu2 ni... Walaupun aku kerap jg la didenda... dirotan, bukan ape masa skolah tu nakal budak2 biasala... tapi senakal-nakal aku pun suka pulak pergi library baca buku... hehe, ni memang amalan aku dari rumah lagi, ayah aku memang galakkan kami adik beradik ni baca ape2 je buku, janji baca buku...


Kalo kat sekolah rendah, masa sambut hari guru, suka tgk cikgu main, buat persembahan lepas tu makan beramai2 satu sekolah, masa tu seme cikgu jd sporting habis... yg selalu bekeng2 pun jd baik hari tu... Kalo kat sekolah menengah pun gitu jg... tapi main2 mcm org besar la plak...hehehe... tp biasanye kalo nak kenakan cikgu2 masa majlis sambutan Hari Guru je la, sbb dorang ni memang sporting dan jd baik je... jd selalu kami kenakan cikgu2 pd hr tu... Selalu suruh cikgu berlakon, menyanyi, bersajak, main... mcm budak2 sekolah... tp xpe sekali setahun je, dorang pn blh release tension pd hari tu...


Itula memori hari guru masa aku sekolah dulu... masa jd cikgu ganti dulu kalo hari guru mesti byk dapat hadiah... hehe... budak2 kan... lagi2 kalo mengajar sekolah kat kampung... seronok dorang ni kalo kita ambik hadiah yg dorang bagi... ala perasaan dia mcm aku time sekolah dulu la... begitu jg time aku nak berenti mengajar... hadiah penuh kereta... biasa a cikgu favourite..., ikut kerenah budak2 ni, selalu join budak2 ni main... dah anak2 murid kecik2, mana la blh nk bekeng2 sangat... lagi pun aku ni pn mcm budak2 jg, jd bulih geng la ngan budak2 ni...hehehe...


Tapi aku ingat nnti aku mula praktikum ni, aku nak jd cikgu bekeng la plak... konon la... tengokla nnti situasi dia mcm mana, perlu bekeng ke tak... nak kena wak research jg ni..., kan ke salah satu peranan guru adalah sebagai penyelidik (subjek Ilmu Pendidikan)!


Okla... kalo citer tak habis...Sebelum tu aku nak juga la buat ucapan "Selamat Hari Guru" kepada seme guru2 di Mache yg telah mendidik daku ni..., buat Cikgu Suhayati, Cikgu Fauzi, Cikgu Wan Azmi dan Cikgu Ujang... jasa kalian dalam mengajar subjek Matematik takkan kulupa..., walaupun aku ni amat membenci, sangat tidak suka ngan subjek ni, selalu kena rotan sbb tak ingat sifir, kena jemur sambil diajar kt tgh padang, tp korangla yg selalu memberi dorongan, mengajar sehingga daku betul2 paham... dan berminat dengan subjek ni... dan hari ni jg aku mampu buktikan kat cikgu2 dan kawan2 seme, budak yg selalu gagal dlm subjek matematik ni bakal pulak menjadi guru matematik! Ini semua adalah ketentuanNya serta bantuan cikgu2 yg tidak jemu2 mengajar kami semua...


Aku juga tak lupa nak ucapkan "Selamat Hari Guru" kepada Cikgu Hj Wea dan Pn. Hjjh Yah, yg sebetul2 nye guru yg mengajar aku dan 11 orang lagi murid semenjak dari kami kecil, yang xtau ape2 kpd kami sebagaimana hari ini... Tanpa didikan dari dirimu berdua, kami tak pasti apa yg berlaku pd kami... Terima kasih kerana sanggup bersusah payah mendidik dan menjaga kami dari pagi sampai ke pagi esoknye... dan begitulah rutinnya... Walaupun kami sering jg kena rotan, kena marah... tp kami tahu yg sbnrnye adalah salah satu cara untuk kami mendapat kejayaan seperti hari ini dan seterusye... Kalo diingat2 memang aku ni bukan setakat nakal kat sekolah, kat rumah pun nakal jg... almaklum member2 kat rumah ni pn dh ramai... teringat plak citer Anak2 Sidek... lebih kurang begitula... adik aku yg kembar tu, memang selalula kena kurung kt reban kambing tu, sbb nakal sangat dari aku ni... hehehe...


Buat Ustzh Syifah dan Ust Yoman; Ust Hafiz dan Ustzh Wawa; Cikgu Piz, Cikgu Kimin, Cikgu Milin, Teacher Mekyah dan Ust Munsif, aku nak ucapkan "Selamat Hari Guru" juga la... Hehe... korang mesti tak sangka jd cikgu kan! Aku pun! Tapi dh Mi nga Abah memang nak kalo boleh seme 12 ni jd cikgu... maka redha la... lagi pun jd cikgu ni ok ape... bagus, kita pn dh biasa dh ngan situasi gini... maka terimala dgn ikhlas hati... Kalo rasa masih terkilan xdpt jd ape yg kita nak sblm ni, xpelah... cuba dulu jd cikgu ni... terutama Teacher Mekyah ngan Ust Munsif tu... banyak ganjarannya bila jd cikgu ni...


Akhir sekali buat Cikgu GB, Cikgu Eriyza, Ust Bee, Ust Manis dan kawan2 yg aku tak pasti dorang ni cikgu... serta tak lupa seme saing aku sekelas; Nurul, Kak Ayu, Siti, Tie, Ya, Rehan, Baby, Dian, Ilya, Tusy, Yuzy, Yan, Su, Zahar, Fadhli, Ustaz, Arif-kk, Pok, Mi, Syahril dan Miji serta housemates aku dan seme saing2 di seluruh negara, nak ucap "Selamat Hari Guru" dan ikhlaskan dirimu dengan niat sebetul2nye untuk menjadi seorang guru yg beriltizam (mcm lirik lagu ipkb tu...), dan mendidik anak bangsa dengan sebaik2nye...


Terima kasih guru...


piz: huhuhu... nak kena ubah penampilan diri ni, aku ni cikgu rock, g kelas plg lewat, asgnment selalu last minute bahaya jg ni... xpe a, aku ubah la skit2, nak jd budak baik skit... ye la, guru tu kena ada personaliti... peribadi kena la baik, bak kata pepatah: "Guru kencing berjalan, anak murid kencing berlari..."sebolehnye cikgu kena amalkan pepatah ni: "Guru ibarat sebatang lilin yg menerangi orang lain..." ... Huhuhu... blh ke piz??

2 comments:

pirah lah said...

Tahniah piz..maklumlah dah nak jadi cikgu. Harap2 jadi guru cemerlang dan terbilang hehehe!

piz said...

slm pirah lah...
tima kasih...,ambo cuba la buat setakat yg bulih! Ni azam hari guru utk tahun ni... hehehe...