Tuesday, September 30, 2008

Selamat tinggal Ramadhan, Selamat Datang Syawal


Semalam diumumkan tarikh Hari Raya Aidil Fitri yang jatuh pada 1 Syawal 1429H bersamaan 1 Oktober 2008. Masa aku kecik-kecik dulu sampai ke hari ni, "pakcik" penyimpan mohor besar raja-raja ni lah yang aku tunggu kemunculannya di kaca televisyen, sampaikan dialog yang nak diucapkan pun aku dah ingat dan hafal. Semalam lepas maghrib pun aku ngan adik-adik aku duk tunggu pengumuman tarikh hari raya, bila "pakcik" ni muncul, kami sama-sama bersorak, hahaha tak abis juga ngan perangai budak-budak aku ni, hehe...

Sahur pagi tadi juga sahur terakhir, aku teringat dari awal Ramadhan lagi aku dah memulakan kempen bangun sahur ni, Alhamdulillah, dari 1 Ramadhan sampai ke pagi tadi, aku tak pernah ponteng sahur, ye la aku yang buat kempen bangun sahur, mestila aku pun kena bangun sahur la. Sebenarnya bukan apa, tujuan utama aku menggerakkan kempen bangun sahur ni supaya kita dapat bangun awal, boleh memulakan hari kita di awal pagi dengan melakukan pelbagai aktiviti yang bermanfaat, dan lagi dimurahkan rezeki. Kalu kita bangun awal pagi ni, tubuh kita pun rasa segar bugar, boleh pergi sekolah atau kerja dengan bersemangat dan ceria. Betul tak?

Ape pun aku tetap rasa sedih dengan pemergian Ramadhan tahun ni, bagaimana agaknya Ramadhan tahun depan ni, adakah aku masih berpeluang untuk bertemu dengannya lagi... entahlah, aku amat berharap doa2 dan amal ibadat kami ini walaupun sedikit dapat diterima olehNya...

piz: Selamat tinggal Ramadhan... Selamat datang Syawal...

0 comments: